Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[31261] Artykuł:

Zagadnienia formalno-prawne realizacji wiat przystankowych oraz przykłady nowoczesnych obiektów wykonanych w Polsce

(Legal issues related to the construction of bus shelters and examples of modern realizations in Poland)
Czasopismo: Transport Miejski i Regionalny   Zeszyt: 11, Strony: 21-25
ISSN:  1732-5153
Opublikowano: 2013
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Paweł Kossakowski orcid logoWBiAKatedra Wytrzymałości Materiałów, Konstrukcji Betonowych i Mostowych *****1004.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4



Słowa kluczowe:

transport miejski  przystanki  wiaty przystankowe 


Keywords:

urban transport  stops  bus shelters 



Streszczenie:

W artykule podjęto tematykę wiat przystankowych
funkcjonujących w transporcie zbiorowym w Polsce. Omówiono zagadnienia
prawne związane z ich realizacją oraz przedstawiono przykłady
nowoczesnych obiektów, jakie w ostatnim okresie wykonano w naszym
kraju. Podano podstawowe informacje na temat stosowanych rodzajów,
form, konstrukcji, materiałów oraz wyposażenia wiat przystankowych.
Przedstawiono aktualne regulacje prawne dotyczące budowy i użytkowania
tego typu obiektów budowlanych, jakie zawarto w ustawie Prawo
Budowlane. Podano i przedyskutowano przepisy prawne kwalifikujące
wiaty przystankowe jako obiekty, które budowa nie wymagają pozwolenia
na budowę, a jedynie zgłoszenia. Omówiono także konsekwencje
takiego stanu rzeczy, związane z brakiem precyzyjnego wymogu wykonywania
i przedkładania obliczeń statyczno-wytrzymałościowych
konstrukcji wiat na etapie ich zgłaszania odpowiedniemu organowi administracji
publicznej przez rozpoczęciem inwestycji. Na tym tle omówiono
również procedury, jakie w trakcie realizacji wiat przystankowych
stosowane są w praktyce. W kolejnej części artykułu przedstawiono
przykłady nowoczesnych i nowatorskich wiat przystankowych, jakie
w ostatnim czasie zrealizowano w Polsce. Zaprezentowano konstrukcję,
rozwiązania materiałowe, wizualizacje oraz fotografie wiat wykonanych
w centrum Szczecina oraz w historycznym i nowoczesnym obszarze
Warszawy. Należy zauważyć i podkreślić, że dzięki profesjonalnemu podejściu
projektantów i wykonawców oraz zastosowaniu innowacyjnych
rozwiązań, w obiektach tych udało się osiągnąć interesujące efekty architektoniczne
i designerskie, a przede wszystkim zagwarantować wysoki
poziom bezpieczeństwa ich użytkowania.




Abstract:

The bus shelters operating in public transport in Poland
are the topic of the paper. The legal issues related to the construction
and examples of modern objects, which recently have been built
in our country are discussed. The basic information on the most
commonly used types, forms, structure, materials and equipment
of bus shelters is presented. Current legislation regarding the construction
and use of such building objects which are included in the
Building Law in Poland are shown. The legislation that qualifies the
bus shelters as objects whose construction does not require a building
permit, but only notification, are given and discussed. The
consequences of this state related to the lack of precise requirement
to perform and present the static-strength calculations at the stage
of their submission to the relevant public authority before the start
of investment are also discussed. Against this background, the procedures
used in practice during the building of the bus shelters, are
shown. In the next part, the examples of modern and innovative
bus shelters that have been recently built in Poland are presented.
The design, material solutions, visualizations and photographs of
bus shelters built in the center of Szczecin and the historical and
contemporary Warsaw area are shown. With the professional approach
of designers and contractors as well as application of innovative
solutions for these objects, the interesting architecture and design
results have been achieved, and above all, a high level of safety in
use was ensured.