Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Autostrady i drogi ekspresowe należą do najbardziej bezpiecznych dróg w Polsce, ale to na nich mogą się wydarzyć najtragiczniejsze karambole. Na autostradzie, gdzie jazda pojazdów odbywa się w tym samym kierunku, „wyłączona” jest możliwość czołowego zderzenia pojazdów. Pomimo znacznego uproszczenia ruchu, to jednak na kierowców wciąż czyha wiele problemów. Głównym zagrożeniem podczas jazdy na autostradzie jest brak jednoznacznych zasad uporządkowanego ruchu oraz utrata skupienia kierowców. Może ona skutkować powstawaniem sytuacji niebezpiecznych, w tym zmniejszeniem się odstępu pomiędzy pojazdami. Mogą one skutkować groźnymi w skutkach karambolami. W pracy dokonano przeglądu przepisów dotyczących bezpiecznego odstępu stosowanych w Polsce oraz w innych krajach europejskich, np. w Niemczech. W pracy zaproponowano wprowadzenie do polskiego ustawodawstwa przepisów mających na celu uporządkowanie ruchu drogowego na autostradach oraz drogach ekspresowych. Wzorem Niemiec i Francji autorzy postulują wprowadzenie minimalnego bezpiecznego odstępu w wysokości 2 s oraz proponują wprowadzenie odpowiedniego oznakowania. Autorzy widzą konieczność uporządkowania ruchu na polskich autostradach i zunifikowania zasad korzystania z autostrad zgodnie z przedmiotowymi przepisami i zasadami obowiązującymi w UE.
Motorways and expressways are among the most safest roads in Poland, but it is on them and on expressways may occurs tragic multi-vehicle crashes. On the highway, where a driving of is carried out in the same direction, that is excludes the possibility of a frontal collision of vehicles. Despite the considerable simplification of the movement, it still is waiting for the drivers much trouble. The main danger when driving on the highway is the lack of clear rules orderly movements and loss of focus drivers. It can result in the formation of dangerous road situations, including a decrease in the distance between the vehicles. They can lead to dangerous consequences of multi-vehicle crashes. The paper is a review of the rules on the safety distance used in Poland and other European countries eg. Germany, France. The paper proposes the introduction to Polish legislation provisions designed to organize traffic on motorways. Following the example in Germany or France, the authors postulate the introduction of a minimum safety distance of 2s and propose to introduce appropriate labeling. The authors see the need to organize traffic on Polish motorways and unify rules for the use of highways in accordance with these regulations and rules in force in the EU.