Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[29434] Artykuł: Badania reakcji kierowców na pojazd wyjeżdżający z prawej strony, realizowane na torze samochodowym(Tests of driver's reactions to a vehicle entering the road from the right side, performed on a track)Czasopismo: Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów Zeszyt: 1(77), Strony: 307-319 ISSN: 1642-347X Opublikowano: 2010 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 6 YADDA/CEON Słowa kluczowe: tor samochodowy  wypadek drogowy  sytuacja wypadkowa  bezpieczeństwo ruchu drogowego  czas reakcji  manewr skrętu  skręt  zagrożenie wypadkowe  ruch drogowy  Keywords: track  road accident  accident situaton  safety of traffic  traffic safety  reaction time  manoeuvre  twist  strand  turn  road traffic  |
W pracy przedstawiono wyniki badań dotyczących zachowania się kierowców w sytuacjach zagrożenia wypadkowego. Zostały one przeprowadzone na Torze Samochodowym Kielce w ramach projektu badawczego N509 016 31/1251. Badano 100 kierowców w symulowanej sytuacji zagrożenia polegającej na wniknięciu w obszar jezdni przeszkody - samochodu osobowego przy jednoczesnym ograniczeniu "miejsca" na wykonanie manewru ominięcia na przeciwległym pasie ruchu przez poruszający się na nim samochód dostawczy. Do realizacji badań wykorzystane zostały specjalnie zaprojektowane, bezpieczne makiety samochodów - przeszkód. W pracy przedstawiono i przeanalizowano rezultaty pomiarów wielkości opisujących sposób reagowania kierowców w takiej sytuacji zagrożenia: czasu reakcji kierowców i prawdopodobieństwa podjęcia przez nich określonego manewru obronnego. Wielkości te przedstawiono w funkcji czasu ryzyka.
The paper presents results of research on driver's reactions in accident situations. The tests were conducted on Kielce Racing Track within the scope of N509 016 31/1251 research project. 100 drivers in test sample were subjected to a simulated risky situation during which an obstacle (a passenger car) entered the road area while a cargo truck occupying the opposite lane had limited space for performing an avoidance manoeuvre. Specially designed, safe car mock-ups were used for the track tests as the obstacles. This paper shows and analyses the results of measured values used to describe driver's reaction during such risks: drivers' reaction time and the probability of specific defensive manoeuvres being performed by the driver. Those parameters were shown as a function of the risk time.