Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[29384] Artykuł:

The analysis of multi-section concept for an active air headrest

(Analiza koncepcji wielosekcyjnego powietrznego zagłówka aktywnego)
Czasopismo: Diagnostyka   Zeszyt: 3(55), Strony: 45-49
ISSN:  1641-6414
Opublikowano: 2010
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek Jaśkiewicz orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*503.00  
Tomasz Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*503.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 6


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

bezpieczeństwo bierne  zderzenie 


Keywords:

passive safety  collisions 



Streszczenie:

W pracy zbudowano model matematyczny o 13 stopniach swobody przedstawiający człowieka-kierowcę w pozycji siedzącej, zapiętego pasami. Następnie przedstawiono koncepcję wielosekcyjnego zagłówka a w zasadzie idealnej tylnej ochrony głowy i kręgosłupa. Wykonano symulację ochronnego działania tego zagłówka z wykorzystaniem opracowanego modelu człowieka. Uzyskane wyniki wykorzystano do przeprowadzenia analiz pokazujących wpływ czasu uruchomienia zagłówka oraz stopnia jego napełnienia na właściwości ochronne zagłówka.




Abstract:

In the following paper there was built a mathematical model of 13 degrees of freedom which shows a man-driver model in a sitting position with a fastened seatbelt. Next a multi-section concept of a headrest was shown, and in fact an ideal protection of the back of head and spine. There was conducted a simulation of protective activity of a headrest with the use of a man-model. Obtained results have been used to conduct the analysis which show the influence of headrest activation time and the level of its filling-in on its protective features.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Wicher J.: Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego. (Safety of cars and road traffic) WKiŁ. Warszawa 2002 (in Polish).
[2] Viano D. C., Olsen S., Locke G. S., Humer M.: Neck biomechanical responses with active head restraints: rear barrier tests with BioRID and sled tests with Hybrid III. SAE, Inc., Warrendale 2002.
[3] Jaśkiewicz M.: Symulacyjne badanie działania ochronnego zagłówków aktywnych. Rozprawa Doktorska. (Simulation research of active headrests protective functioning) Politechnika Świętokrzyska, Kielce 2007 (in Polish).
[4] Rokosch U.: Airbag und Gurtstraffer. Vogel Industrie Medien GmbH & Co. KG, Würzburg 2002.
[5] Aktive Kopfstütze mindert das Risiko von Nackenverletzungen. Verkehrsunfall und Fahrzeugtechnik, Januar 2006.
[6] Schmitt K. U., Niederer P., Walz F.: Trauma Biomechanics. Introduction to Accidental Injury. Springer-Verlag Berlin Heidelberg New York 2004.
[7] Segui-Gomez M.: Driver airbag effectiveness by severity of the crash. American Journal of Public Health, October 2000, Volume 90, Number 10.
[8] Seiffert U., Wech L.: Automotive safety handbook. SAE, Inc., Warrendale 2003.
[9] Viano D. C.: Role of the seat in rear crash safety. SAE, Inc., Warrendale 2002.
[10] Klanner W., Ambos R., Hummel T., Langwieder K.: Unfallverletzungen in Fahrzeugen mit Airbag. Bergisch Glandbach, November 2004.
[11] Jaśkiewicz M., Stańczyk T. L.: Ocena działania aktywnych zagłówków gazowych poprzez porównanie kinematyki ruchu zagłówków i manekina w próbie zderzeniowej (The evaluation of gas active headrests by comparing the kinematics of headrest and dummy movement in a crash test) Teka Komisji Motoryzacji Zeszyt Nr 33-34, s. 159 - 168, 2008 (in Polish).
[12] Jaśkiewicz M., Stańczyk T. L.: The identification of damping and stiffnes parameters of a driver model on the basis of crash tests, Journal of KONES Powertrain and Transport Vol. 16, No. 1, pp. 229-238, 2009.