Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[29384] Artykuł: The analysis of multi-section concept for an active air headrest(Analiza koncepcji wielosekcyjnego powietrznego zagłówka aktywnego)Czasopismo: Diagnostyka Zeszyt: 3(55), Strony: 45-49 ISSN: 1641-6414 Opublikowano: 2010 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 6 Pełny tekst YADDA/CEON Słowa kluczowe: bezpieczeństwo bierne  zderzenie  Keywords: passive safety  collisions  |
W pracy zbudowano model matematyczny o 13 stopniach swobody przedstawiający człowieka-kierowcę w pozycji siedzącej, zapiętego pasami. Następnie przedstawiono koncepcję wielosekcyjnego zagłówka a w zasadzie idealnej tylnej ochrony głowy i kręgosłupa. Wykonano symulację ochronnego działania tego zagłówka z wykorzystaniem opracowanego modelu człowieka. Uzyskane wyniki wykorzystano do przeprowadzenia analiz pokazujących wpływ czasu uruchomienia zagłówka oraz stopnia jego napełnienia na właściwości ochronne zagłówka.
In the following paper there was built a mathematical model of 13 degrees of freedom which shows a man-driver model in a sitting position with a fastened seatbelt. Next a multi-section concept of a headrest was shown, and in fact an ideal protection of the back of head and spine. There was conducted a simulation of protective activity of a headrest with the use of a man-model. Obtained results have been used to conduct the analysis which show the influence of headrest activation time and the level of its filling-in on its protective features.