Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Abstract: A simulation study of the dynamical impact of the 4 axle freight wagon on the railway track caused by the deformations of the wheel set surface has been presented in the contribution. We analysed deformations in the form of flat wheel. Their influence on the magnitudes of the wheel – track impact forces calculated for different track stiffness coefficients has been investigated. The wagon run parameter time series have been registered and 3D characteristics describing parameters’ influence have been determined. A comparative analysis have been conducted. The vehicle run simulation analyses have been performed using UM LOCO simulation environment.
B I B L I O G R A F I A1. Bryja D., Gisterek I., Popiołek A.: Analiza numeryczna wpływu nierówności progowej na drgania toru kolejowego spowodowane przejazdem pociągu dużych prędkości. INFRASZYN 2015, Wyd. SITK RP, ITE-PIB, Radom, s. 29-44.
2. Kovalev R., Lysikov N., Mikheev G., Pogorelov D., Simonov V., Yazykov V., Zakharov S., Zharov I., Goryacheva I., Soshenkov S., Torskaya E.: Freight car models and their computer-aided dynamic analysis, Multibody System Dynamics, Vol.22, Issue 4, November 2009, pp. 399- 423.
3. Lesiak P.: Badania i analiza właściwości metrologicznych wybranych metod pomiaru spłaszczeń w kołach wagonowych. Rozprawa doktorska, Wydział Elektryczny Politechniki Warszawskiej. Warszawa 1980.
4. Lesiak P., Gołąbek P.: Wirtualny czujnik do pomiaru spłaszczeń na obręczach kół wagonowych. Prace Naukowe Politechniki Radomskiej, Transport Nr 1(17) 2003, Radom 2003, s. 337–344.
5. Lesiak P., Podsiadło R.: Symulacyjne badania dynamicznego oddziaływania koła z płaskim miejscem na szynę w środowisku Universal Mechanizm Loco. Transcomp 2011. Logistyka 6/2011 (CD).
6. Lesiak P., Podsiadło R.: Symulacyjne badania oddziaływania nalepów kół wagonowych na tor. Logitrans 2012. Logistyka 3/2012 (CD).
7. Lesiak P., Podsiadło R.: Symulacyjne badania oddziaływania na tor kolejowy koła z eliptyczną deformacją średnicy. Logistyka 3/2015 (CD).
8. Pawełczyk M.: Badanie dynamiki układu: koło z płaskim miejscem – szyna. Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów nr 1(68)/2008, Wydział SiMR PW Warszawa, 2008, s.73 – 81.
9. Pogorelov D.Yu., Pavlukov A.E., Yudakova T.A., Kotov S.V.: Modeling of contact interaction in multibody dynamics prob- lems. In: V.I. Sakalo (ed.) Dynamics, Strength and Reliability of Transport Machines, Bry- ansk, 2001, pp. 11–23, (in Russian).
10. Pogorelov D.Yu.: Simulation of rail vehicle dy- namics with Universal Mechanism software. In: A. Sladkowski (ed.) Rail Vehicle Dynamics and Associated Problems, Gliwice, 2005, pp. 13–58.
11. Towpik K.: Infrastruktura drogi kolejowej obciążenia i trwałość nawierzchni. Wyd. ITE -PIB, Warszawa – Radom 2006.
12. Zboiński K.: Nieliniowa dynamika pojazdów szynowych w łuku. Wyd. Politechnika Warszawska, ITE –PIB, Warszawa – Radom, 2012.