Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[26785] Artykuł: Narzędzia proinnowacyjnego zarządzania kapitałem ludzkim w przedsiębiorstwach województwa świętokrzyskiego w latach 2005-2011Czasopismo: Zarządzanie i Finanse Tom: 3, Zeszyt: 1, Strony: 455-469ISSN: 2084-5189 Opublikowano: 2013 Liczba arkuszy wydawniczych: 0.50 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 7 Pełny tekst Słowa kluczowe: kreatywność  innowacja  kultura organizacyjna  Keywords: creativity  innovation  organizational culture  |
W artykule przedstawiono zakres wykorzystywania w przedsiębiorstwach województwa świętokrzyskiego proinnowacyjnych narzędzi zarządzania kapitałem ludzkim. Przedsiębiorstwa objęte badaniem zadeklarowały wykorzystywanie przede wszystkim arkuszy ocen okresowych (80% firm) i ścieżek karier zawodowych (80%). W pierwszym przypadku 55% przedsiębiorstw wskazało, iż wykorzystuje je w szerokim i bardzo szerokim zakresie. Rzadziej przedsiębiorstwa tworzą regulaminy i instrukcje umożliwiające pracownikom współdecydowanie w kluczowych dla przedsiębiorstwach sprawach (70% przedsiębiorstw nie stwarza lub stwarza w wąskim zakresie takie możliwości). Także relatywnie rzadko przedsiębiorstwa wykorzystują instrukcje dotyczące stymulowania kreatywności pracowników. Wyniki badań wskazują, iż przedsiębiorstwa województwa świętokrzyskiego w niedostatecznym jeszcze stopniu kształtują proinnowacyjne postawy pracowników i w ograniczonym zakresie wykorzystują ich kreatywności. Stanowić to może istotną barierę w pobudzaniu aktywności innowacyjnej poprzez wykorzystanie endogenicznego czynnika oddziałującego na proces innowacyjny jakim jest kapitał ludzki. Spośród licznych, teleinformatycznych narzędzi zarządzania, przedsiębiorstwa najczęściej wykorzystywały wewnętrzne (Intranet) i zewnętrzne (Internet) sieci.
The investigations analysed the extent to which enterprises in the Świętokrzyskie Province employed proinnovation tools in the management of the human capital. The businesses included in the survey declared they primarily relied on period reviews (80% of the companies) and career paths (80%). As regards the former, 55% of the companies claimed those tools are broadly and
very broadly used. Less frequently companies introduced regulations and instructions which made it possible for employees to participate in the decision making process with respect to the issues of key importance for a company (in 70 % of enterprises such a possibility either did not open up or was restricted to a very narrow context). Additionally, companies relatively infrequently employed instructions intended to stimulate the creativity of their staff. The results of investigations indicate that the enterprises of the Świętokrzyskie Province still insufficiently encourage employee involvement through innovation and
participation in the workplace. That can acts as a substantial barrier to the stimulation of innovation activities through endogenous factors that affect innovation processes. Among numerous management tools provided by teleinformation systems, enterprises most frequently used internal (Intranet) and external (Internet) networks.