Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[24551] Artykuł: Moisture and frost resistance of the recycled base rehabilitated with the foamed bitumen technology(Odporność na oddziaływanie wody i mrozu podbudowy w technologii recyklingu z asfaltem spienionym)Czasopismo: Archives of Civil Engineering Tom: 58, Zeszyt: 2, Strony: 185-198 ISSN: 1230-2945 Opublikowano: 2012 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 6 Pełny tekst DOI YADDA/CEON Słowa kluczowe: bitum spieniony  technologia recyklingu  technologia na zimno  odporność na wilgoć  mrozoodporność  renowacja nawierzchni  Keywords: foamed bitumen  recycling technology  cold technology  moisture resistance  frost resistance  pavement rehabilitation  |
Ze względu na warunki klimatyczne wystepujące w krajach Europy Centralnej podbudowa powinna charakteryzować się wysokimi parametrami mechanicznymi oraz odpornością na działanie wody i mrozu. Przedmiotem badań była ocena właściwości recyklowanych mieszanek mineralnych z asfaltem spienionym w zależności od ilości zastosowanych materiałów wiążących (lepiszcza i spoiwa). Badania wykonano na mieszankach, w których wykorzystano materiał istniejących warstw konstrukcji nawierzchni drogowej. Zawartość lepiszcza asfaltowego wynosiła 2,0%, 2,5%, 3,0% i 3,5%, natomiast cementu 1,0%, 1,5%, 2,0%, 2,5%. Otrzymane wyniki badań poddane procesowi optymalizacji pozwoliły stwierdzić, że przy zastosowaniu 2,5% asfaltu spienionego oraz 2,0% cementu materiał podbudowy charakteryzuje się odpowiednimi właściwościami fizykomechanicznymi oraz wymaganą wodo- i mrozoodpornością wg. zastosowanych kryteriów.
The technology of recycling with foamed bitumen is a new technology of road rehabilitation. Due to the climatic conditions in the Central European countries, road pavement structure should be moisture and frost resistant. Because of its specific production conditions, this is especially important for pavements rehabilitation with the cold recycling technology. Determining the physical and mechanical properties, as well as moisture and frost resistance, depends on binder and filler contents. They are the key elements before its use for road building. The tests presented here have been performed on mineral recycled base mixes with foamed bitumen. The material from the existing layers was used. The content of bitumen binder amounted to 2.0%, 2.5%, 3.0% and 3.5%, while that of cement to 1.0%, 1.5%, 2.0%, 2.5%. The results were subject to the optimization process. This allowed to state that with the use of 2.5% foamed bitumen and 2.0% of cement, the base had the required properties, as well as the moisture and frost resistance.