Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[24541] Artykuł:

Rheological characteristics of synthetic wax-modified asphalt binders

(Charakterystyka reologiczna lepiszcza asfaltowego modyfikowanego woskiem syntetycznym)
Czasopismo: Polimery   Tom: 57, Zeszyt: 9, Strony: 661-664
ISSN:  0032-2725
Wydawca:  INDUSTRIAL CHEMISTRY RESEARCH INST, 8 RYDYGIERA STR, 01-793 WARSAW, POLAND
Opublikowano: Wrzesień 2012
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek Iwański orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej505.00  
Grzegorz Mazurek orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej505.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 10
Klasyfikacja Web of Science: Article


Web of Science Logo Web of Science     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

lepiszcze asfaltowe  wosk syntetyczny  moduł zespolony  kąt przesunięcia fazowego  test MSCR 


Keywords:

asphalt binders  synthetic wax  complex modulus  phase angle  MSCR test 



Streszczenie:

W pracy przedstawiono wyniki badań modyfikacji asfaltu drogowego 35/50 alifatycznym woskiem syntetycznym otrzymanym w wyniku syntezy Fishera-Tropscha. Modyfikacja miała na celu poprawę właściwości reologicznych lepiszcza i tym samym możliwości wykonania nawierzchni asfaltowej w temperaturze obniżonej o ok. 30 °C i jednoczesnego zwiększenia trwałości tej nawierzchni. Eksperymenty potwierdziły, że modyfikacja asfaltu woskiem syntetycznym powoduje korzystne zmiany modułu zespolonego (G*) i kąta przesunięcia fazowego (d) modyfikowanego asfaltu 35/50. W konsekwencji takiej modyfikacji wzrasta sztywność asfaltu w wysokich temperaturach eksploatacyjnych. Wzrost sztywności asfaltu powoduje zwiększenie odporności na deformacje trwałe mieszanki mineralno-asfaltowej. Przemiana fazowa wosków syntetycznych w temperaturze powyżej 100 °C powoduje wzrost ich objętości oraz obniżenie temperatury zagęszczania mieszanki mineralno-asfaltowej do 100 °C. Na podstawie testu MSCR (wg AASHTO TP70) wykazano również, że w wyniku modyfikacji asfaltu 35/50 następuje korzystna zmiana jego podatności (Jnr) oraz nawrotu sprężystego (R). W rezultacie tego asfalt będzie odznaczał się wyższym poziomem lepkości struktury nienaruszonej, co w konsekwencji spowoduje wzrost modułu sztywności sprężystej mieszanki mineralno-asfaltowej i jej niższą wrażliwość na efekty przeciążenia wywołane ruchem pojazdów.




Abstract:

This paper presents the test results of modification of bitumen 35/50 with synthetic aliphatic wax (SW) obtained during the Fisher-Tropsha synthesis. The aim of the modification is an improvement of rheological properties of the bitumen as well as possibilities to lay the asphalt pavement at decreased compaction temperature by up to 30 degrees C. Experiments have confirmed that the modification of asphalt with synthetic wax resulted in beneficial changes in complex modulus (G*) and phase angle (delta) of modified bitumen 35/50. In consequence, the modified bitumen increased resistance of the asphalt pavement to permanent deformation and decreased the compaction temperature to 100 degrees C. On the basis of the MSCR test it was revealed that the existence of, aliphatic wax in bitumen compound affected i:he compliance (J(nr)) and elastic recover (R) of bitumen. It resulted in an increase in the resilient modulus of elasticity of asphalt pavement and also it will contribute to its higher durability.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Polacco G., Filippi S., Paci M.: Fuel 2012, 95, 407.
2. Butz T., Rahimian I.: J. Appl. Asphalt Binder Technol. 2001, 1, 70.
3. Xiaohu L., Langton M., Oloffson P.: J. Mater. Sci. 2005, 40, 1893.
4. Silva H., Oliviera J., Peralta J., Zoorob S.: J. Mater. Civ. Eng. 2012, 24, 1621.
5. "The Multiple Stress Creep Recovery (MSCR) Procedure", Technical-Brief, FHWA-HIF-11-038, April 2011.
6. Gaweł I., Kalabińska M., Piłat J.: "Asfalty drogowe", Wydawnictwo Komunikacji i £ączności, Warszawa 2001, p. 255.
7. Sybilski D.: Prace IBDiM, Zeszyt 50, Warszawa 2000, pp. 8-177.
8. Bahia H. U.: "Modeling of Asphalt Concrete", McGraw-Hill, 2004, pp. 11-64.