Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[24254] Artykuł: Modeling of cylinder pressure in compression ignition engine with use of genetic-fuzzy system. Part 1: Engine fueled by diesel oil(Modelowanie przebiegu ciśnienia w cylindrze silnika o zapłonie samoczynnym przy pomocy algorytmu genetyczno-rozmytego. Część 1: Silnik zasilany ON)Czasopismo: Diagnostyka Zeszyt: 4(48), Strony: 9-12 ISSN: 1641-6414 Opublikowano: 2008 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 4 Pełny tekst YADDA/CEON Słowa kluczowe: silnik o zapłonie samoczynnym  modelowanie  system rozmyty  algorytm genetyczny  Keywords: diesel engine  modeling  fuzzy systems  genetic algorithms  |
Praca dotyczy pomiaru i modelowania przebiegów ciśnień w cylindrze silnika o zapłonie samoczynnym. Celem pracy jest budowa analityczno-empirycznego modelu pracy silnika. Przeprowadzono badania eksperymentalne na hamowni oraz opracowano nowy system genetyczno-rozmyty GFSm. Przy jego użyciu zbudowano model pracy silnika, który pozwala przeprowadzać symulację przebiegów ciśnień w cylindrze silnika, dla wszystkich dopuszczalnych prędkości obrotowych wału korbowego. Może także służyć do oceny jakości cykli pracy tłokowych silników spalinowych z dokładnością wymaganą w praktycznych zastosowaniach technicznych.
This paper concerns measurement and modeling cylinder pressure in diesel engines. The aim of this paper is to build the empirical-analytical model of engine work. The experiments on engine test bench were conducted. The new genetic-fuzzy system GFSm was proposed. By means of GFSm, the engine model was built. This model allows simulation of cylinder pressure, for each allowable crankshaft speed. The model can be used to evaluate the quality of working cycles of piston engine with accuracy required in practical technical applications.