Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[21974] Artykuł: Wpływ paliw mineralnych, roślinnych i ich mieszanin na wskaźniki pracy silnika o zapłonie samoczynnym(The effect of mineral fuels, biofuels and their blends on operation parameters in self-ignition engine)Czasopismo: Silniki Spalinowe / Combustion Engines Tom: 46, Zeszyt: SC2, Strony: 25-34 ISSN: 0138-0346 Opublikowano: 2007 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 4 ![]() Słowa kluczowe: tłokowe silniki spalinowe  badania eksperymentalne  wykres indykatorowy  wskaźniki pracy silnika  paliwa silnikowe  Keywords: piston internal combustion engines  engine fuels  experimental investigations  indicator diagram  engine operation parameters  |
Względy ekologiczne, ekonomiczne, społeczne, polityczne i zmniejszanie się zasobów paliw nieodnawialnych wymuszają poszukiwanie nowych źródeł energii do zasilania tłokowych silników spalinowych. Jedną z możliwości jest zastosowanie do zasilania silników o zapłonie samoczynnym paliw pochodzenia roślinnego. W artykule przedstawiono wyniki hamownianych badań silnika o zapłonie samoczynnym AD3.152 UR zasilanego olejem napędowym Ekodiesel Ultra D, estrami metylowymi kwasów tłuszczowych oleju rzepakowego FAME i ich mieszaninami z olejem napędowym o zawartości 10%, 20% i 30% estrów. Badania przeprowadzono przy pracy silnika według zewnętrznej charakterystyki prędkościowej. W czasie badań wyznaczano parametry pracy silnika i dokonywano pomiarów emisji podstawowych składników spalin. W każdym unkcie pomiarowym rejestrowano również przebiegi ciśnienia w cylindrze silnika. Uśrednione z kolejnych pięćdziesięciu cykli wykresy indykatorowe, wykorzystano do oceny i analizy pracy silnika. Wyznaczano sprawność indykowaną, efektywną i mechaniczną silnika. Wyniki przeprowadzonych badań i obliczeń przedstawiono tabelarycznie i graficznie. Na zewnętrznych charakterystykach prędkościowych przedstawiono przebiegi zmian mocy efektywnej, momentu efektywnego, godzinowego i jednostkowego zużycia paliwa, obliczonych sprawności oraz zmierzonych emisji wybranych szkodliwych składników spalin, przy zasilaniu badanego silnika w/w paliwami. Analizę otrzymanych wyników przeprowadzono w aspekcie oceny możliwości zastosowania estrów oleju rzepakowego FAME i ich mieszanin z olejem napędowym do zasilania tłokowych silników spalinowych o zapłonie samoczynnym.
Environmental, economic, social and political concerns as well as depletion of irrenewable resources make it necessary to seek new energy sources fuelling diesel engines. Biofuels are an option as they can fuel self-ignition engines. The paper shows the results of test bench investigations into self-ignition AD3.152 UR engine fuelled with Ekodiesel Ultra D diesel oil, FAME - rapeseed oil fatty acids methyl esters and their 10%, 20% and 30% blends with diesel oil. The investigations were carried out for the engine operating in the regime of external speed characteristics. In the experiments, selected parameters of the engine operation were determined and the emissions of basic exhaust gases components were measured. Pressure variations in the engine cylinder were recorded at each measurement points. Indicator diagrams, averaged over the successive fifty cycles, were used to evaluate and analyse the engine operation. Indicated, effective and mechanical efficiency of the engine was calculated. The results of the experiment and computations were presented in a tabular and graphic form. Variations of the effective power, effective torque, hour and brake specific fuel consumption, computed efficiencies as well as measured emissions of selected harmful exhaust gases components were presented in the external speed characteristics. The analysis of experimental results was geared to assess the possibility of using rapeseed oil fatty acids methyl esters and their blends with diesel oil fueling self-ignition combustion engines.