Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[21964] Artykuł: Wpływ kąta wyprzedzenia zapłonu na wskaźniki indykowane silnika zasilanego wodorem(The effect of ignition advance angle on indicated parameters of hydrogen fuelled engine)Czasopismo: Silniki Spalinowe / Combustion Engines Tom: 46, Zeszyt: SC2, Strony: 164-172 ISSN: 0138-0346 Opublikowano: 2007 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 4 ![]() Słowa kluczowe: cykle pracy tłokowych silników spalinowych  silnik spalinowy  wykres indykatorowy  wodór  parametry termodynamiczne  Keywords: combustion engine  working cycles of piston combustion engines  indicator diagram  hydrogen  thermodynamic parameters  |
Wyczerpywanie się zasobów ropy naftowej, węgla oraz gazu ziemnego wymusza intensywne badania nad zasilaniem tłokowych silników spalinowych paliwami alternatywnymi. Ze względu na nieograniczone zasoby oraz korzystne własności energetyczne wodoru, jest on jednym z przyszłościowych paliw do zasilania w/w silników. W referacie przedstawiono wyniki analizy pracy tłokowego silnika spalinowego AD3.152 UR zasilanego wodorem pracującego wg cyklu Otta. W oparciu o obliczenia cieplne wyznaczono ilość i skład czynnika roboczego oraz parametry termodynamiczne w charakterystycznych punktach cyklu. Efektywność wykorzystania wydzielanego ciepła w rozważanym silniku wodorowym oceniano w oparciu o wartości sprawności indykowanej i efektywnej oraz inne wskaźniki cyklu pracy silnika. Obliczenia przeprowadzono dla kąta wyprzedzenia zapłonu awz ∈ oraz dla dwóch prędkości obrotowych wału korbowego n=1400 i 2000 obr/min. Wyniki obliczeń potwierdzają celowość i potrzebę prowadzenia zarówno numerycznych, symulacyjnych badań cykli pracy silnika zasilanego wodorem jak i jego badań eksperymentalnych, ze szczególnym uwzględnieniem wykresów indykatorowych i ich analizy ukierunkowanej na badanie i ocenę charakterystyk wydzielania ciepła.
The depletion of crude oil, coal and natural gas stimulates intensive research into alternative fuelling of piston combustion engines. Owing to its unlimited resources and advantageous energetic properties, hydrogen is considered to have a potential to take over and become the future fuel of those engines. The paper presents the results of the analysis of the work of Otto Cycle piston combustion engine of AD3.152 UR type fuelled by hydrogen. Heat calculations made it possible to determine the amount and composition of the working medium as well as thermodynamic parameters at the cycle characteristic points. The effectiveness of the use of the heat released in the hydrogen engine was assessed on the basis of values of indicated and effective efficiency and other parameters of the engine working cycle. Calculations were made for the ignition advance angle �awz ∈ , for two crankshaft rotational speeds n=1400 and 2000 rpm. The results of calculations indicate that it is necessary to conduct numerical and simulation investigations into the working cycle of the hydrogen fuelled engine. Experimental investigations into the engine should particularly focus on indicator diagrams and their analysis aimed at the assessment of heat release characteristics.