Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[21850] Artykuł:

Porównanie skuteczności hamowania opon letnich i śniegowych na zaśnieżonej nawierzchni

(Comparison of brake effectiveness of vehicle which uses summer and snow tires on snow-covered roads)
Czasopismo: Logistyka   Zeszyt: 4, Strony: 3898-3906
ISSN:  1231-5478
Opublikowano: Sierpień 2015
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Rafał Jurecki orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*40.00  
Emilia Szumska orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*30.00  
Diana MłodzińskaWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*30.00  

Grupa MNiSW:  Pozostałe publikacje (niepunktowane)
Punkty MNiSW: 0



Słowa kluczowe:

hamowanie  system ABS  badania hamulców 


Keywords:

braking  ABS system  braking test  tires 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono wyniki badań skuteczności hamowania z użyciem samochodu osobowego Opel Astra G. Pojazd wyposażony był w system ABS oraz opony letnie i śniegowe. Testy przeprowadzono w warunkach zimowych na zaśnieżonym odcinku testowym Politechniki Świętokrzyskiej. W trakcie testów mierzono długość drogi hamowania i opóźnienie podczas hamowania z prędkości początkowej 20 km/h.
W wyniku uzyskanych rezultatów można stwierdzić, że na zaśnieżonej nawierzchni pojazd wyposażony w opony letnie osiągał najdłuższą drogę hamowania, bez względu na działanie systemu ABS. Najkrótszą drogę hamowania uzyskano dla opon zimowych dodatkowo z działającym systemem ABS.
Istotny wpływ na wartości drogi hamowania ma ciśnienie w ogumieniu. Niedostosowanie ciśnienia w ogumieniu do zaleceń producenta pojazdu może wydłużyć drogę hamowania nawet o 20%.




Abstract:

This paper presents the result of brake effectiveness testing realized with use vehicle Opel Astra G. The car was equipped with ABS system and summer and winter tires. The test was carried –out in winter condition on the snow - covered testing road Kielce University of Technology. During the tests, was measured braking distance and braking deceleration from the initial speed of 20 km/h.
As a result the test, the obtained results it can be concluded, that on snow-covered roads vehicle equipped with summer tires achieved the longest stopping distance, regardless of the operation of the ABS system. The shortest braking distance was obtained for winter tires additionally with a working system ABS.
A significant impact on the value of the braking distance was the tire pressure. Failure the pressure in tire to recommendation of vehicle manufacturer may extend the braking distance by up to 20%.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1.Gajek A., Walczak S., Analiza możliwości oceny współczynnika przyczepności między kołem a jezdnią podczas hamowania prostoliniowego, Archiwum Motoryzacji 2/2006: 81-92.
2. Grzesikiewicz W., Pokorski J., Szwabik B., Modelowanie i badania eksperymentalne przyczepności hamowanego koła, Przegląd Mechaniczny, Zeszyt 10/2003: 73-77.
3. Jurecki R, Jaśkiewicz M., Analiza stanu bezpieczeństwa na polskich drogach w latach 2000-2010, VIII Międzynarodowa Konferencja Problemy Bezpieczeństwa w Pojazdach Samochodowych, Kielce 6-8 lutego 2012, Materiały Konferencyjne: 133-143.
4. Jurecki R., Stańczyk T.L., Jaśkiewicz M. Driver's reaction time in a simulated, complex road incident, Transport: 1-12, published online 09.02.2014, DOI:10.3846/16484142.2014.913535
5. Jurecki R., Stańczyk L. T., Driver reaction time to lateral entering pedestrian in a simulated crash traffic situation, Transportation Research Part F: Psychology and Behaviour Volume 27, Part A, November 2014: 22-36, DOI information: 10.1016/j.trf.2014.08.006
6. Luty W., Miernik tarcia μ-PW w zastosowaniu do pośredniej oceny przyczepności kół jezdnych pojazdu do nawierzchni drogi w miejscu zdarzenia drogowego, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej Transport, 96/2013, 283-293.
Pokorski J., Reński A., Sar H., SRT-4 – nowa generacja zestawu pomiarowego do badania przyczepności nawierzchni drogowych i opon samochodowych, Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów, 2(74)/2009: 17-28.
8. Pokorski J., Sar H., Reński A., Badania porównawcze przyczepności opon letnich i zimowych, Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów 4(90)/2012: 61-72.
9. Pokorski J., Sar H., Reński A., Badania przyczepności opon letnich i zimowych w różnych warunkach atmosferycznych, Materiały Konferencyjne IX International Science-Technical Conference „Automotive Safety 2014”, Rajecke Teplice Slovakia: 298-303.
10. Szumska E, Młodzińska D., Jurecki R., Wpływ stanu nawierzchni na skuteczność hamowania pojazdu, Logistyka 6/2014:10430-10439.
11. http://www.motofakty.pl/artykul/wlasciwosci-opon-zimowych.html z dnia 15.02.2015
12. Regulamin nr 117 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon w odniesieniu do emisji hałasu toczenia i przyczepności na mokrych nawierzchniach lub oporu toczenia
13. Regulamin nr 54 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych pojazdów użytkowych i ich przyczep
14. Regulamin nr 30 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji opon pneumatycznych do pojazdów silnikowych i ich przyczep
15. http://legeartis-mkl.pl/news/98/61/Opony-zimowe-a-wyplata-odszkodowania-z-polisy-AC z dnia 20.02.2015
16. http://superauto24.se.pl/auto-porady/w-jakich-krajach-europy-opony-zimowe-to-obowiazek-takie-sa-przepisy-dotyczace-opon-w-panstwach-unii_368390.html dnia 20.02.2015