Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[21001] Artykuł:

Wpływ kruszywa z żużla stalowniczego na właściwości betonu asfaltowego

(Ageing process resistance of asphalt concrete with steel slag aggregate)
Czasopismo: Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej, Seria: Budownictwo i Inżynieria Środowiska   Tom: 49, Zeszyt: 49 [255], Strony: 5-17
ISSN:  0209-2646
Opublikowano: 2008
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek Iwański orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej502.00  
Anna Matusiak50.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 2


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

żużel stalowniczy  kruszywo żużlowe  beton asfaltowy  odporność na starzenie 


Keywords:

steel slag  slag aggregate  asphalt concrete  ageing resistance 



Streszczenie:

Kruszywo z żużla stalowniczego charakteryzuje się wysoką odpornością na ścieranie i polerowanie. Łączy w sobie najkorzystniejsze cechy kruszywa kwarcytowego i bazaltowego. Zastosowanie tego rodzaju kruszywa w betonie asfaltowym zapewnia uzyskanie przez niego parametrów fizykomechanicznych na wyższym poziomie niż przy zastosowaniu kruszywa kwarcytowego czy bazaltowego. Wykonane badania zmian cech betonu asfaltowego z kruszywem z żużla stalowniczego przed i po procesie starzenia oraz oddziaływania wody i mrozu potwierdziły jego dużą odporność na niszczące czynniki środowiskowe.




Abstract:

Ageing process has an influence to changes of physical and mechanical properties in asphaltic concrete. The external factors (high temperature in production time, climatic factors in exploitation) and also kind of mineral used, for example: kind of aggregate has an influence to changes size. Steel slag aggregate is used to asphaltic concrete designed for friction course in limited extent. Consequently it's necessary to entirely study the destructive effect environmental factors. The change of physical and mechanical characteristics of asphaltic concrete before and after ageing process was tested. The influence of short-term ageing STOA and long-term ageing to the high temperature resistance, to water and frost resistance of asphaltic concrete with steel slag aggregate were tested. On the basis the research made was performed the complex opinion asphaltic concrete with steel slag aggregate.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Sybilski D., Pałys M., Mularzuk R.: Zastosowanie grysów z żużla stalowniczego w celu poprawy szorstkości nawierzchni drogowej. VIII Międzynarodowa Konferencja "Trwałe i bezpieczne nawierzchnie drogowe", Kielce 2002, s. 149-157
2. Bell A.C., Wahaby A.B., Cristime M.E., Sosnowske D.: Slestion of Laboratory Aging Procedures for Asphalt-Aggregate Mixtures. Strategic Higway Research Program, Raport nr SHRP-A-383, National Research Council, Washington D.C.
3. Iwański M.: Kruszywo kwarcytowe do mieszanek mineralno-asfaltowych. Materiały Budowlane, 11, 2000, s. 55-59
4. Matusiak A.: Odporność mieszanki mineralno-asfaltówej z kruszywem z żużla stalowniczego na oddziaływanie czynników środowiska. Rozprawa doktorska, Politechnika Świętokrzyska, Kielce 2006, s. 187
5. Iwański M.: Właściwości mieszanki mineralno-asfaltowej a rodzaj kruszywa. Drogownictwo, 6, 2004, s. 185-195
6. PN-S-96025:2000. Nawierzchnie asfaltowe. Wymagania
7. Zawadzki J., Kłos M.: Zasady projektowania betonu asfaltowego o zwiększonej odporności na odkształcenia trwałe. Wytyczne oznaczenia odkształcenia i modułu sztywności mieszanek mineralno-bitumicznych metodą pełzania. Zeszyt IBDM nr 48, Warszawa 1995
8. Judycki J., Jaskuła P.: Badania odporności betonu asfaltowego na działanie wody i mrozu. Drogownictwo, 12, 1997, s. 374-378