Cywilizacja oraz intensywny postęp technologii w ostatnich latach mają znaczący wpływ na stan środowiska, w którym żyjemy. Hałas i związane z nim wibracje zaliczane są do czynników zanieczyszczających środowisko. Organizm człowieka jest bardzo wrażliwy na podwyższony poziom dźwięku. Szkodliwość działania hałasu objawia się m.in. zmęczeniem, trudnościami w koncentracji, drażliwością, bólem i zawrotami głowy, czasowym lub trwałym uszkodzeniem słuchu itp.
B I B L I O G R A F I A
1. Bohatkiewicz J.: Hałas w otoczeniu skrzyżowań, badania czynników powodujących hałas oraz błędy prognozowania. "Polskie drogi" 2/2001. 2. Bohatkiewicz J.: Wpływ geometrii, organizacji i warunków ruchu na poziom hałasu w otoczeniu skrzyżowań. Praca doktorska. Politechnika Krakowska. Kraków 1999. 3. Buda M.: Trendy rozwoju urządzeń i rozwiązań sterowania ruchem ulicznym. "Polskie drogi" 2//2001. 4. Bohatkiewicz J., Biernacki S.: Badania wpływu rond na redukcję hałasu. www.edroga.pl. 5. Ejsmont J., Ronowski G.: Hałas pojazdów w trakcie manewrowania z małymi prędkościami - model CP2009. Cz. 2. www.edroga.pl. 6. Stępień M.: Ocena warunków ruchu na skrzyżowaniu ulic: Sandomierska - Źródłowa wraz z koncepcją zmian w organizacji ruchu. Praca magisterska napisana pod kierunkiem dr inż. H. Major. Politechnika Śląska. Kielce 2008. 7. Radosz S., Woźniak K.: Wpływ ogrodzeń na ekranowanie przed hałasem przydrożnej zabudowy. 56 Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN oraz Komitetu Nauki PZITB. Krynica 2010. 8. Rozporządzenie Ministra Środowiska z 29 lipca 2004 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (DzU nr 178, poz. 1841). 9. http://siskom.waw.pl/nauka-srodowisko.htm. 10. Iwański M.: Budowa i modernizacja ulic a ochrona środowiska. Mat. Konf. "Budownictwo komunikacyjne w warunkach miejskich". V Podkarpackie Spotkania Dyskusyjne. Rzeszów 18-20.11.2009.