Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[18991] Artykuł:

Wpływ asfaltu spienionego na właściwości recyklowanej podbudowy

(Influence of foamed bitumen on the properties of the recycled base)
Czasopismo: Zeszyty Naukowe Politechniki Rzeszowskiej. Budownictwo i Inżynieria Środowiska   Tom: z 58, Zeszyt: 2, Strony: 301-310
ISSN:  0209-2646
Opublikowano: 2011
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek Iwański orcid logoPolitechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza100.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

podbudowa dróg  właściwości użytkowe  asfalt spieniony  recykling na zimno 


Keywords:

road base  functional properties  foamed bitumen  cold recycling technology 



Streszczenie:

W badaniach recyklowanych podbudowy zastosowano asfalt spieniony oraz alternatywnie emulsję asfaltową. Zawartość lepiszcza asfaltowego w recyklowanym materiale podbudowy wynosiła 2%, 2,5%, 3% oraz 3,5%. Badania podstawowych właściwości (stabilności odkształcenia i sztywności według Marshalla, wytrzymałości na pośrednie rozciąganie ITS) wykazały korzystniejszy wpływ asfaltu spienionego niż emulsji asfaltowej na te charakterystyki mechaniczne podbudowy. Wykonane badania odporności na oddziaływanie wody i mrozu według metodyki AASHTO T283 oraz odporności na spękania niskotemperaturowe według metodyki PANK 4302 potwierdziły, że podbudowa w technologii recyklingu na zimno z asfaltem spienionym jest odporna na oddziaływanie tych czynników klimatycznych. Pozwoliły również stwierdzić, że większą odpornością charakteryzuje się podbudowa, w której stosowano asfalt spieniony niż emulsię asfaltową.




Abstract:

Foamed bitumen and alternatively, bitumen emulsion were used for the research tests of the base pavements. The bitumen binder content in the recycled material was 2%, 2,5%, 3% and 3,5%. The tests into the standard properties (stability against deformation, Marshall stiffness and indirect tensile strength ITS) proved that the use of foamed bitumen is more advantageous than bitumen emulsion in terms of these mechanical properties of pavement. The measurements of resistance to the effects of water and frost according to the AASHTO T283 method and the resistance to low temperature cracking according to the PANK 4302 methods confirmed that base pavement produced with the cold recycling technology is resistant to these climatic factors. The tests also showed that pavement produced with foamed bitumen is more resistant than base pavement with bitumen emulsion.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Zawadzki J., Matras J., Machowski T., Sybilski D: Warunki techniczne wykonania warstwy podbudowy z mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjnej (MCE), IBDiM, z. 61, Warszawa 1999.
2. Jenkins K.J., Collings D.C, Thesey H.L., Long F.M.: Interim technical guideline: Design and use of foamed bitumen treated materials, Les Sampson of Asphalt Academy, Pretoria, South Africa 2003.
3. Piłat J., Radziszewski P.: Nawierzchnie asfaltowe, WKŁ, Warszawa 2007.
4. Iwański M.: Podbudowa z asfaltem spienionym, Drogownictwo, nr 3, 2006, s. 97-106.
5. Wirtgen Cold Recycling Manual, Wirtgen GmbH, Windhagen, Germany 2004.
6. Iwański M.: Wodo- i mrozoodporność betonu asfaltowego z kruszywem kwarcytowym, mat. V Międzynarodowej Konferencji "Trwałe i bezpieczne nawierzchnie drogowe", Kielce, 11-12 maja 1999, s. 77-84.
7. Judycki J., Jaskuła J.: Badania odporności betonu asfaltowego na oddziaływanie wody i mrozu, Drogownictwo, nr 12, 1997, s. 374-378.