Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[16445] Artykuł: Metody identyfikacji czynników drogi wpływających na ciężkość wypadku drogowego(Methods of the identyfication of roadway characteristics influencing road accident severity)Czasopismo: Logistyka Zeszyt: 6, Strony: 1-5 ISSN: 1231-5478 Opublikowano: 2009 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 4 YADDA/CEON Słowa kluczowe: modele logistyczne  bezpieczeństwo ruchu drogowego  ciężkość wypadku drogowego  cechy drogi  Keywords: logistic models  traffic safety  road accident severity  road features  |
W pracy dokonano analizy wpływu parametrów geometrycznych drogi i cech jej otoczenia na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Przedmiotem badań są rzeczywiste dane o wypadkach drogowych między pojazdami bez udziału pieszych, zarejestrowane na obszarach zamiejskich wybranego obszaru Polski. Badano wykorzystanie regresji logistycznej w dwóch postaciach: modelu proporcjonalnych szans i modeli logitów sekwencyjnych. Ciężkość wypadku reprezentuje zagrożenie na drodze. Jest to uporządkowana zmienna odpowiedzi poddana zadaniu klasyfikacji. Wyniki modelowania wskazują, że następujące cechy mają statystycznie istotny wpływ na ciężkość wypadku: rodzaj poboczy po obu stronach drogi, rodzaj obszaru, chodniki, obecność lub brak skrzyżowania.
The influence of some road geometrical parameters and characteristics of road vicinity on traffic safety has been identified and measured in the work. The real data of multivehicle accidents without pedestrians on non-urban roads for a chosen region of Poland is the object of the research. Logistic regression in the form of proportional odds ratio model and continuation ratio logits models have been investigated in the analysis. The threat on the road is represented by the accident severity, which is an ordered response variable subject to the classification task. The modeling results indicate that the following features have statistically significant influence on the accident severity: type of shoulders on both sides of a roadway, area type, pedestrian sidewalks, presence or absence of intersection.