Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1286
Nie podano kosztów publikacji ! (W celu uzupełnienia skontaktuj się z Dyrektorem Dyscypliny) [142820] Artykuł: The influence of fiber addition on fatigue life of mineral-asphalt composites for road pavement layers constructed using hot and warm mix asphalt technology(Wpływ dodatku włókien na trwałość zmęczeniową kompozytów mineralno-asfaltowych do warstw nawierzchni drogowej wykonywanych w technologii na gorąco i na ciepło)Czasopismo: Roads and Bridges – Drogi i Mosty Tom: 4, Zeszyt: 24, Strony: 391-403 ISSN: 1643-1618 Opublikowano: Listopad 2025 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A) Punkty MNiSW: 0 Słowa kluczowe: mieszanki mineralno-asfaltowe  technologia na ciepło  trwałość zmęczeniowa  włókna polime-rowo-bazaltowe  Keywords: asphalt mixtures  fatigue life  polymer-basalt fibers  warm mix asphalt  |
Obecnie w coraz większym stopniu wprowadza się w budownictwie drogowym produkcję mieszanek mineralno-asfaltowych w technologii na ciepło. Ta technologia pozwala na obniżenie temperatury produkcji i wykonania nawierzchni asfaltowych od 30°C do 50°C. Tak znaczne obniżenie temperatury przyczynia się do niż-szych kosztów produkcji, ale także powoduje zmniejszoną emisję ciepła do atmosfery, co jest niezwykle ważne ze względu na ochronę środowiska. Jedną z ważniejszych cech funkcjonalnych warstw nawierzchni drogowej jest jej trwałość zmęczeniowa, którą można polepszyć stosując do mieszanek mineralno-asfaltowych włókna. Do zbrojenia rozproszonego mieszanek mineralno-asfaltowych często są stosowane włókna: aramidowe (AR), szklane (GL) i polimerowo-bazaltowe (PB). W artykule poddano analizie wyniki badań mieszanek mineralno-asfaltowych z tymi włóknami wykonanych w technologii na gorąco, na podstawie których określono ich wpływ na trwałość zmęczeniową. Do dalszych badań wybrano włókna polimerowo-bazaltowe, charakteryzujące się bardzo korzystnym wpływem na odporność na zmęczenie mieszanek betonu asfaltowego (AC) i betonu asfaltowego o wysokim module sztywności (ACWMS). Ważnym problemem materiałowo-technologiczno-konstrukcyjnym jest określenie efektywności działania dodatku włókien do mieszanek mineralno-asfaltowych w technologii na ciepło. W artykule przedstawiono wyniki badań nad innowacyjną technologią produkcji i wbudowania mieszanek mineralno-asfaltowych przy jedno-czesnym zastosowaniu wybranego włókna polimerowo-bazaltowego, środka upłynniającego lepiszcze w postaci proekologicznego upłynniacza pochodzenia roślinnego (bio-fluxu) oraz procesu spieniania asfaltu wodą, co pozwala wytworzyć kompozyt mineralno-asfaltowy w obniżonej temperaturze i o poprawionych parametrach technicznych. W celu potwierdzenia wysokich właściwości funkcjonalnych w pracy przedstawiono wyniki badań zmęczeniowych próbek mieszanek mineralno-asfaltowych przeznaczonych do warstw: ścieralnej i podbudowy z dodatkiem włókien bazaltowych, wykonanych w laboratorium oraz pobranych z odcinka doświadczalnego. Wyniki badań wykazały, że zastosowanie technologii produkcji i wbudowania na ciepło betonu asfaltowego AC 11 do warstwy ścieralnej i ACWMS 22 do warstwy podbudowy, z zastosowaniem włókien polimerowo-bazaltowych, jest bardzo korzystne ze względu na zapewnienie wysokiej trwałości zmęczeniowej.
Currently the warm mix asphalt production is increasingly being adopted in road construction. This technology allows for lower production and paving temperatures for asphalt pavements from 30°C to 50°C. Such a significant temperature reduction contributes to lower production costs and also reduces heat emissions into the atmosphere, which is crucial for environmental protection. One of the most important functional characteristics of road pavement layers is their fatigue life, which can be improved by adding fibers to asphalt mixtures. Aramid (AR), glass (GL), and polymer-basalt (PB) fibers are often used for dispersed reinforcement of asphalt mixtures. This paper analyzes the results of tests on hot mix asphalt mixtures containing these fibers, determining their impact on fatigue life. Polymer-basalt fibers were selected for further testing, as they have a very favorable effect on the fatigue resistance of asphalt concrete (AC) and high modulus asphalt concrete (HMAC) mixtures. The important material, technological and construction problem is to determine the effectiveness of adding fibers to asphalt mixtures in warm mix technology. The article presents the results of re-search on an innovative technology for the production and paving of asphalt mixtures with the simultaneous use of a selected polymer-basalt fibers, a binder fluxing agent in the form of an ecological bio-derived additive (bio-flux) and the process of foaming asphalt with water, which allows the production of a mineral-asphalt composite at a reduced temperature and with improved technical parameters. To confirm their high functional properties, this paper presents fatigue test results of samples of asphalt mixtures intended for the wearing course and the subbase course with the addition of polymer-basalt fibers, prepared in the laboratory and collected from an experimental road section. The test results showed that the use of the technology of producing and paving warm mix asphalt AC 11 for the wearing course and HMAC 22 for the subbase course, using poly-mer-basalt fibers, is highly beneficial in terms of ensuring high fatigue life.