Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[14194] Artykuł: Dobór przełożeń we współczesnych samochodowych skrzyniach biegówCzasopismo: Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów Zeszyt: 3/54, Strony: 45-59ISSN: 1642-347X Opublikowano: 2004 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 1 ![]() Słowa kluczowe: skrzynia biegów  samochody  Keywords: gear ratios  cars  |
W pracy przeprowadzono analizę sposobu doboru przełożeń w mechanicznych skrzynkach biegów samochodów osobowych i ciężarowych. Wykazano, że pojedynczy szereg geometryczny, jako sposób stopniowania, nie jest obecnie stosowany w samochodach osobowych. Jest on nadal powszechnie stosowany w wielobiegowych skrzynkach samochodów ciężarowych. Podwójny szereg geometryczny daje się dopasować do około 40% skrzynek samochodów osobowych i do nielicznych skrzynek samochodów ciężarowych. Zaproponowano nowy algorytm, nazwany zmodyfikowanym podwójnym szeregiem geometrycznym. Można przy jego pomocy opisać stopniowanie 96% skrzynek samochodów osobowych i około 80% skrzynek samochodów ciężarowych. W pracy podano zidentyfikowane zakresy wartości parametrów dla poszczególnych metod doboru przełożeń.
In this work the analysis of the method of gear ratios choice in cars and trucks gearboxes is presented. It is shown that geometric progression as the method of ratio steppening, is not used in cars gearboxes nowadays. Thought it is still used commonly while designing truck`s multigear boxes. It is possible to adapt so called double geometric progression for only about 40% cars gearboxes and for just a few exceptional truck gearboxes. A new algorithm named modiefied double geometric progression was proposed. Mentioned algorithm allows to describe steppening of 96% cars gearboxes and about 80% truck gearboxes. Identified ranges of parameter`s values for particular methods of gear ratios choices are given in this paper.