Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[14084] Artykuł:

Application of the thermovision method to the assessment of roundness profiles of elements in motion

(Zastosowanie metody termowizyjnej do oszacowania profili okrągłości elementów będących w ruchu)
Czasopismo: Metrology and Measurement Systems   Tom: 11, Zeszyt: 3, Strony: 275-284
ISSN:  0860-8229
Opublikowano: 2004
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Stanisław Adamczak orcid logoWMiBMKatedra Technologii Mechanicznej i Metrologii*333.00  
Tadeusz Orzechowski orcid logoWiŚGiEKatedra Sieci i Instalacji Sanitarnych336.00  
Tomasz Stańczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*333.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 6


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

termowizja  okrągłość  bęben  hamulec  hamulec 


Keywords:

thermovision  roundness  drum  drum  brake 



Streszczenie:

Na przykładzie samochodowych hamulców bębnowych pokazano aplikację metody termowizyjnej do pomiarów zarysów kształtu elementów będących w ruchu. Porównano rozkład temperatury po obwodzie bębna zmierzony bezstykową metodą radiacyjną z zarysem kształtu powierzchni wewnętrznej bębna. Stwiedzono, że dla badanych samochodowych bębnów hamulcowych współczynnik korelacji wg Pearsona zawsze przewyższa 0.8. Taka wartość tego współczynnika świadczy o wysokiej korelacji pomiędzy zewnętrzną temperaturą płaszcza bębna a zarysem kształtu jego powierzchni wewnętrznej. Przeprowadzone badania potwierdzają stawianą w pracy tezę, że sygnał temperatury może być wykorzystywany do oceny struktury geometrycznej powierzchni elementów maszyn będących w ruchu.




Abstract:

On the example of automotive drum brakes, the application of thermovision method to measurements of roundness profiles of elements in motion has been presented. In the paper, the distribution of temperature along the external circumference of the drum measured using the thermovision technique has been compared with shape profiles of the inner surface of the drum. It has been proved that for the investigated automotive brake drums, the coefficient of correlation according to Pearson is always greater than 0.8. Such a value of this coefficient means that the correlation between the temperature of the outer surface of the drum and the shape profile of the inner surface is high. The measurements carried out during the experiment support the thesis that the temperature signal may be used for the assessment of geometrical structure of machine elements which are in motion.