Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[14075] Artykuł: The transient temperature field in a rectangular area with movable heat sources at its edge(Nieustalone pole temperatury w obszarze prostokąta z ruchomymi źródłami ciepła na jego brzegach)Czasopismo: Journal of Theoretical and Applied Mechanics Tom: 42, Zeszyt: 4, Strony: 789-804 ISSN: 1429-2955 Opublikowano: 2004 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 6 Pełny tekst YADDA/CEON Keywords: moving heat source  2D heat conduction  finite Fourier transform  brake drum  |
W pracy rozwiązane zostało, w sposób ścisły, niestacjonarne dwuwymiarowe zagadnienie przepływu ciepła z poruszającymi się źródłami ciepła wzdłuż brzegu obszaru. W celu znalezienia rozwiązania zastosowana została skończona transformata Fouriera. Rozwiązanie podane zostało w postaci sumy czterech składników. Zastosowane zostało do wyznaczenia rozkładu temperatury w bębnie hamulcowym podczas utrzymywania stałej prędkości samochodu zjeżdżającego z pochyłości. Okładziny hamulcowe trąc o bęben hamulca w trakcie hamowania stanowią poruszające się żródła ciepła. Ze względu na charakter badanego procesu można przyjąć, że wymiana ciepła jest dwuwymiarowa. Wymiary bębna hamulcowego (stosunek promienia wewnętrznego do zewnętrznego wynisi około 0.95) i poczynione uproszczenia pozwalają modelować go obszarem o kształcie prostokąta.
The paper provides an exact solution to a nonstationary two-dimensional heat transfer problem where heat sources move along the edge of the area. Finite Fourier transforms are applied to find the solution. It is given as a sum of four parts. The investigations aim at the determination of the temperature distribution in a brake drum while the vehicle rolls down a slope at a constant velocity. Brake linings, brought into frictional contact with the drum in braking, constitute moving heat sources. Due to the nature of the process under examination, it is possible to assume that the heat transfer is two-dimensional. The dimensions of the brake drum (the internal radius to external radius ratio is approx. 0,95) and simplifications allow one to model it as a rectangular area.