Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
Nie podano kosztów publikacji ! (W celu uzupełnienia skontaktuj się z Dyrektorem Dyscypliny)

[140180] Artykuł:

Modelling intermodal container transport dynamics with Vensim: Gdansk - Malaszewicze corridor case study

(Modelowanie dynamiki intermodalnego transportu kontenerowego za pomocą Vensim: studium przypadku korytarza Gdańsk - Małaszewicze)
Czasopismo: Transport Problems   Tom: 20, Zeszyt: 3, Strony: 1-14
ISSN:  1896-0596
Opublikowano: 2025
Liczba arkuszy wydawniczych:  0.50
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Sławomir Luściński orcid logo WZiMKKatedra Inżynierii ProdukcjiTakzaliczony do "N"Nauki o zarządzaniu i jakości100.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 0



Słowa kluczowe:

Dynamika systemów SD  Zarządzanie łańcuchem dostaw  Modelowanie symulacyjne  Transport intermodalny 


Keywords:

Systems dynamics SD  Supply chain management  Simulation modelling  Intermodal transport 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono model dynamiki systemów (SD) do analizy interakcji w korytarzu intermodalnym Gdańsk-Małaszewicze, który ma kluczowe znaczenie dla sieci TEN-T i Nowego Jedwabnego Szlaku w Polsce. Model uwzględnia zmienność popytu, ograniczenia przepustowości w Małaszewiczach oraz współzależności między operacjami portowymi, transportem kolejowym i drogowym. Tradycyjne metody często nie uwzględniają nieliniowości, opóźnień i sprzężeń zwrotnych. Oprogramowanie Vensim® zostało wykorzystane do zbudowania modelu symulacyjnego, definiującego granice systemu od przybycia kontenerów do Portu Gdańsk do ich wyjazdu z obszaru Małaszewicz. Model obejmuje następujące podsystemy: operacje portowe, transport kolejowy, operacje terminalowe w Małaszewiczach, transport drogowy oraz popyt i politykę. Zidentyfikowano kluczowe zmienne i pętle sprzężenia zwrotnego, w tym pętle zatłoczenia i atrakcyjności modalnej. Strategia walidacji modelu opiera się na dostępnych danych historycznych i scenariuszach symulacji, które dotyczą zmian w wolumenach NJS, modernizacji infrastruktury lub polityki cenowej. Kluczowe wskaźniki wydajności obejmują czas przejazdu, koszt jednostkowy i niezawodność. Model ma na celu lepsze zrozumienie dynamiki korytarza, ocenę potencjalnych zmian i wspieranie decyzji dotyczących rozwoju korytarza.




Abstract:

This paper presents a systems dynamics (SD) model for analysing interactions in the Gdansk-Malaszewicze intermodal corridor, which is crucial for the TEN-T network and the New Silk Road in Poland. The model considers demand variability, capacity constraints in Malaszewicze, and the interdependencies among port operations, rail, and road transport. Traditional methods often fail to account for non-linearities, delays, and feedback. Vensim® software was utilised to construct a simulation model, defining the system's boundaries from the arrival of containers at the Port of Gdansk to their departure from the Malaszewicze area. The model comprises the following subsystems: port operations, rail transport, terminal operations in Malaszewicze, road transport, and demand and policy. Key variables and feedback loops were identified, including the congestion and modal attractiveness loops. The model validation strategy relies on available historical data and simulation scenarios that address changes in NJS volumes, infrastructure upgrades, or pricing policies. Key performance indicators include transit time, unit cost, and reliability. The model aims to enhance understanding of corridor dynamics, assess potential changes, and support corridor development decisions.