Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1286
[140070] Artykuł: Brushless DC motor and control system for EEG-3 crossing barier driveCzasopismo: AUTOMATYKA-ELEKTRYKA-ZAKŁÓCENIA Tom: Vol. 16, Zeszyt: 1, Strony: 52-60ISSN: 2082-4149 Opublikowano: 2025 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A) Punkty MNiSW: 20 Słowa kluczowe: maszyny elektryczne  silnik bezszczotkowy  drąg rogatki  Keywords: electrical machines  brushless DC motor  barrier boom  |
W pracy przedstawiono konstrukcję układu napędowego do wentylatora małej mocy. Układ ten składa się z bezszczotkowego silnika prądu stałego (BLDC) i niskonapięciowego falownika. Wirnik silnika zbudowany jest z czterech przesuniętych względem siebie warstw, wewnątrz których umieszczone są magnesy trwałe. Taka konstrukcja minimalizuje moment zaczepowy maszyny i gwarantuje bezawaryjną pracę (brak możliwości oderwania się magnesów). Niskonapięciowy falownik zapewnia regulację prędkości obrotowej silnika w szerokim zakresie i ogranicza prąd rozruchowy silnika. W pracy wyjaśniono algorytm sterowania bezczujnikowego zmniejszającego cenę napędu (brak czujników położenia i ich okablowania), porównano silnik dotychczas stosowany z nowym silnikiem i pokazano istotne zmniejszenie poboru mocy przez nowy napęd.
This paper presents the design and selected test results of a brushless DC motor and control system designed for the railroad crossing barrier drive EEG-3. The magnetic circuit calculations of the motor were conducted using finite element program – FEMM 4.2. The stator and rotor plates of the motor were made by laser cutting. Such technology makes it possible to place the magnets inside the rotor, which significantly simplifies the rotor fabrication technology and ensures the certainty of magnet attachment. To control the position of the rotor relative to the stator, three slot optocouplers were used, which cooperate with the with the motor control system. The control system uses a low-voltage inverter whose transistors are controlled by a microprocessor. This microprocessor interacts with external signals — "up" and "down" — which open or close the railway crossing, as well as with limit switches that stop the drive once the upper or lower end position is reached.