Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[137750] Artykuł: IMPACT OF TUNGSTEN SULFIDE NANOSTRUCTURES ADDED TO METALWORKING FLUIDS ON TRIBOLOGICAL PROPERTIES OF STEEL SURFACE LAYER(WPŁYW NANOSTRUKTUR SIARCZKU WOLFRAMU (IV) DODAWANYCH DO CIECZY OBRÓBKOWYCH NA WŁAŚCIWOŚCI WARSTWY WIERZCHNIEJ STAL)Czasopismo: Tibologia Tom: 311, Zeszyt: 1, Strony: 47-58 ISSN: 0208-7774 Opublikowano: Marzec 2025 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A) Punkty MNiSW: 70 ![]() ![]() Słowa kluczowe: nanomateriały siarczku wolframu IV  środki smarne  tribologia  tarcie  zużycie  Keywords: tungsten sulfide nanomaterials  cutting fluids  tribology  friction  wear  |
W pracy przedstawiono wpływ aktywnych dodatków w postaci krystalicznych nanostruktur siarczku wolfra-
mu (IV) w klasycznych płynach obróbkowych na właściwości stalowych układów tribologicznych. Badania
tribologiczne przeprowadzono przy użyciu tribometru typu kula-tarcza. W parze trącej wykorzystano tarcze
wykonane ze stali C45 oraz kule wykonane ze stali 100Cr6. W badaniach zastosowano olej mineralny SN, olej
SN wraz z nanocząstkami siarczku wolframu (IV) SN+ WS2, komercyjny olej obróbkowy HFN i olej obrób-
kowy HFN wraz z nanocząstkami siarczku wolframu (IV) HFN+ WS 2 . Do analizy struktury geometrycznej
par trących przed i po badaniach tribologicznych wykorzystano mikroskop konfokalny. Obserwacje śladów
zużycia w węźle tarcia przeprowadzono przy użyciu skaningowego mikroskopu elektronowego. Określono
także skład chemiczny na powierzchniach par trących. Uzyskane wyniki badań wykazały, że dodatek w po-
staci nanostruktur WS2 w olejach zarówno SN, jak i HFN spowodował zmniejszenie współczynnika tarcia
i zużycia badanych stalowych współpracujących tarciowo par.
The paper examines the potential of tungsten sulfide nanostructures as a prospective, safe alternative to
currently used additives for classical cutting fluids by analysing their effect on steel tribological systems. The
tribological tests were performed using a ball-on-disc tribometer. The samples used were discs made of C 45
steel; balls made of 100Cr6 steel were used as counter samples. The lubricants used in the research included
SN oil, SN + WS2, HFN oil, and HFN + WS2. A confocal microscope operating in the interferometric mode
was used to analyse the geometrical structure of the samples before and after the friction tests. Observations
of the wear marks on the samples and counter-samples were carried out using a scanning microscope. The
chemical composition on the surfaces of the friction pairs was also determined. The obtained test results
indicated that the SN + WS2 and HFN + WS2 lubricant reduced the coefficient of friction and wear in the
tested steel friction pairs.