Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[133730] Zgłoszenie wynalazku:

"Aktywna noga fotelika samochodowego dla dziecka"

Opublikowano: 2024
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Piotr Łagowski orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Niezaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna100.00.00  

Grupa MNiSW:  Zgłoszenie wynalazku w Urzędzie Patentowym Rzeczpospolitej Polskiej
Punkty MNiSW: 0


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

Fotelik samochodowy dla dziecka  stopa amortyzująca  komfort  bezpieczeństwo bierne. 


Keywords:

Baby car seat  cushioning foot  comfort  passive safety. 



Streszczenie:

Celem patentu jest zmniejszenie sztywności obciążeń przenoszonych na fotelik w czasie gwałtownego hamowania oraz kolizji czołowej. Budowa stopy miałaby dwa amortyzatory jeden tłumiłby drgania przenoszone z nadwozia na bazę fotelika/foteliki w czasie gwałtownego hamowania – tu zastosowany byłby amortyzator o większym ugięciu. Jeden z amortyzatorów posiadał będzie wstępną regulację sprężyny umożliwiającej odpowiednie jej napięcie zależne od masy dziecka i prawidłową pracę w czasie gwałtownego hamowania. Drugi amortyzator przejmowałby energię w czasie zderzenia czołowego. Zadziałanie amortyzatora drugiego poprzedzona byłaby ugięciem amortyzatora pierwszego co również zmniejszyłoby wartość przeciążeń działających na fotelik a tym samym na dziecko w czasie kolizji. Ponadto w nodze będzie zastosowana rury perforowana, której zadaniem jest pochłonięcie energii w czasie kolizji, co skutkuje zgnieceniem w/w i zmniejszeniem jej długości. W rozwiązaniu takim po zgnieceniu tego elementu byłoby również widoczne czerwone pole świadczące o tym, że fotelik uczestniczył w kolizji drogowej.




Abstract: The purpose of the patent is to reduce the stiffness of the loads transmitted to the seat during sudden braking and frontal collisions. The foot structure would have two shock absorbers one would dampen the vibrations transmitted from the body to the base of the seat/seat during sudden braking - here a shock absorber with greater deflection would be used. One shock absorber would have a pre-adjustable spring that would allow for proper spring tensioning depending on the weight of the child and proper operation during sudden braking. The second shock absorber would absorb energy during a frontal collision. The activation of the second shock absorber would be preceded by the deflection of the first shock absorber, which would also reduce the value of the overload acting on the seat and thus on the child during the collision. In addition, a perforated tube will be used in the leg, the purpose of which is to absorb energy during a collision, resulting in the crushing of the aforementioned and reducing its length. In such a solution, after the crushing of this element, a red field would also be visible, indicating that the seat was involved in a traffic collision.