Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[131800] Artykuł: Hybrid Control System for a Vertically Guided Bomb During Self-guidance in Turbulent ConditionsCzasopismo: Problemy mechatroniki. Uzbrojenie, lotnictwo, inżynieria bezpieczeństwa Tom: 15, Zeszyt: 2, Strony: 9-22ISSN: 2081-5891 Opublikowano: Czerwiec 2024 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A) Punkty MNiSW: 40 Pełny tekst DOI Słowa kluczowe: naprowadzanie  bomba kierowana  hybrydowy system sterowania  sterowanie ślizgowe  turbulencja atmosferyczna  Keywords: guidance homing  guided bomb  hybrid control system  sliding mode  control  atmospheric turbulence  |
W artykule przedstawiony został model matematyczny oraz algorytm
hybrydowego sterowania bombą kierowaną na ruchomy cel naziemny. Analizowany
system sterowania lotem bomby kierowanej stanowi połączenie regulatora klasycznego
PD oraz regulatora quasi–ślizgowego. Tor zadany wyznaczono ze związków
kinematycznych ruchu wzajemnego bomby i celu naziemnego z wykorzystaniem
metody proporcjonalnego zbliżania. Głównym celem artykułu jest analiza wpływu
zakłóceń atmosferycznych na lot bomby kierowanej, a następnie określenie ich wpływu
na parametry samonaprowadzania takie jak: czas naprowadzania oraz dokładność
trafienia w cel naziemny. Badania numeryczne obejmowały trzy typy regulatorów:
klasycznego PID, quasi–ślizgowego oraz hybrydowego. Dokonano analizy skuteczności
działania zaproponowanego systemu sterowania bez i podczas działania losowych
zakłóceń atmosferycznych (turbulencji).
The article presents a mathematical model and an algorithm for hybrid
control of a bomb aimed at a moving ground target. The guided bomb flight control
system subject to the study combines a conventional PD controller and a quasi-sliding
mode (QSM) controller. The target trajectory was determined based on the kinematic
relations of the mutual motion of the bomb and the ground target using the proportional
approach method. The main aim of the article is to analyse the impact of atmospheric
turbulence on the flight of a guided bomb, and then to determine its impact on homing
parameters, such as homing time and accuracy of hitting a ground target. The numerical
studies covered three types of controllers: conventional PID, quasi-sliding and hybrid.
The effectiveness of the proposed control system was analysed without and during
random atmospheric turbulence. The article examines the hybrid system’s properties for
controlling guided bombs. Numerical studies were performed using the
Matlab/Simulink software suite. The article presents selected results of this computer
simulation.