Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[128300] Artykuł: Vibration in the System of the Birfield-Rzeppa Constant Velocity Universal JointCzasopismo: The Archives of Automotive Engineering - Archiwum Motoryzacji Tom: 102, Zeszyt: 4, Strony: 26-40ISSN: 2084-476X Opublikowano: Grudzień 2023 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A) Punkty MNiSW: 40 ![]() ![]() Słowa kluczowe: przegub uniwersalny o stałej prędkości  przegub Birfield-Rzeppa  drgania  Keywords: constant velocity universal joint  Birfield-Rzeppa joint  vibrations  |
W pracy przedstawiona jest analiza ruchu elementu pośredniego przegubu Birfielda-Rzeppa. Przegub taki ma zastosowanie m.in. w pojazdach samochodowych jako element półosi napędowej. Koszyk wraz z kulkami jest elementem pośrednim przegubu. W trakcie obrotu półosi napędowej element ten pobudzany jest do drgań. Drgania są kinematycznie wymuszone przez narzucone na mechanizm więzi. Więzi zdeterminowane są przyjętą geometrią sprzęgła. Celem opracowania jest określenie przebiegu zmienności wielkości kinematycznych charakteryzujących ruch elementu pośredniego homokinetycznego przegubu Birfielda-Rzeppa. Jeżeli funkcja przełożenia oraz druga funkcja położenia sprzęgła wprowadzają fluktuację wartości prędkości kątowej oraz przyspieszenia kątowego koszyka wraz z kulkami, to w przegubie generowane są drgania. W artykule zasugerowano, że obniżenie drgań wału napędowego można ograniczyć stosując układ wibroizolacji. Nie przedstawiono analizy mającej na celu redukcję drgań. Wykazano jedynie potrzebę jego stosowania w przypadku istotnych zaburzeń.
The paper presents the analysis of the motion of the intermediate element in the Birfield-Rzeppa joint. The joint is applied, among others, in automotive vehicles as an element of the drive shaft. The cage along with the balls form the intermediate element of the joint. The vibration of the element is activated during the drive shaft rotation. The vibration is enforced kinematically by the mechanism constraints. The constraints are determined by the assumed clutch geometry. The aim of the paper is to determine the variability course of the kinematic quantities characterizing the intermediate element motion of the Birfield-Rzeppa constant velocity universal joint. If the transmission function and the second position function of the clutch lead to the fluctuation of the angular velocity value and the angular acceleration of the cage along with the balls, then vibration is generated within the joint. The paper shows that drive shaft interference can be reduced by using a vibration reduction system. The article does not present an analysis aimed at reducing vibrations. Only the need for its use in the case of serious disturbances has been demonstrated.