Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[128040] Artykuł:

AN ADAPTIVE PID CONTROL SYSTEM FOR THE ATTITUDE AND ALTITUDE CONTROL OF A QUADCOPTER

Czasopismo: Acta Mechanica et Automatica   Tom: 18, Zeszyt: 1, Strony: 29-39
ISSN:  2300-5319
Opublikowano: Grudzień 2023
Liczba arkuszy wydawniczych:  1.00
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Leszek Cedro orcid logo WMiBMKatedra Automatyki i Robotyki*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna40100.00100.00  
Krzysztof Wieczorkowski Niespoza "N" jednostkiInżynieria mechaniczna40.00.00  
Adam Szcześniak orcid logo WMiBMKatedra Automatyki i Robotyki*Takzaliczony do "N"Automatyka, elektronika, elektrotechnika i technologie kosmiczne20100.00100.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 100


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Keywords:

UAV drone  mechatronics  adaptive control systems 



Abstract:

In adaptive model-based control systems, determining the appropriate controller gain is a complex and time-consuming task due to noise and external disturbances. Changes in the controller parameters were assumed to be dependent on the quadcopter mass, which was the process variable. A nonlinear model of the plant was used to identify the mass, employing the weighted recursive least squares (WRLS) method for online identification. The identification and control processes involved filtration using differential filters, which provided appropriate derivatives of signals. Proportional integral derivative (PID) controller tuning was performed using the Gauss–Newton optimisation procedure on the plant. Differential filters played a crucial role in all the developed control systems by significantly reducing measurement noise. The results showed that the performance of classical PID controllers can be improved by using differential filters and gain scheduling. The control and identification algorithms were implemented in an National Instruments (NI) myRIO-1900 controller. The nonlinear model of the plant was built based on Newton’s equations.