Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[124870] Artykuł:

Fuel consumption and CO2 emission analysis of hybrid and conventional vehicles in urban driving conditions

Czasopismo: Combustion Engines   Strony: 3-10
ISSN:  2300-9896
Opublikowano: Sierpień 2023
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Adriana Skuza WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Niedoktorant szkoły doktorskiejInżynieria mechaniczna3333.33.00  
Emilia Szumska orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna3333.3350.00  
Rafał Jurecki orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna3333.3350.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 100


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Keywords:

hybrid vehicle  conventional vehicle  emission  fuel consumption  CO2 



Abstract:

Hybrid vehicles are a good solution for a smooth transition towards electromobility. The aim of this paper is to examine the relationship between route parameters and fuel consumption and emissions of harmful exhaust components of vehicles with a conventional and hybrid drive system. As a result of simulation tests, values for fuel consumption and CO2 emissions for HEV and ICEV vehicles were obtained in 28 trips in urban conditions. The average fuel consumption achieved by the hybrid was 53% lower than that of a conventional vehicle. When analysing the average value of CO2 emissions, the hybrid showed a 54% lower value than a conventional vehicle. Using statistical methods, the relationship between the route parameters and the operational parame-ters of the vehicle was determined. It has been shown that the route parameters strongly correlate with the fuel consumption and CO2 emissions of a conventional vehicle. In the case of hybrid vehicles, there was a weaker relationship between these parameters.