Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[123030] Artykuł:

Validation of the Fanger Model and Assessment of SBS Symptoms in the Lecture Room

Czasopismo: Rocznik Ochrony Środowiska   Tom: 25, Strony: 68-76
ISSN:  1506-218X
Opublikowano: 2023
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Natalia Krawczyk orcid logo WiŚGiEKatedra Sieci i Instalacji SanitarnychNiedoktorant szkoły doktorskiejInżynieria środowiska, górnictwo i energetyka2017.50.00  
Luiza Dębska orcid logo WiŚGiEKatedra Sieci i Instalacji SanitarnychNiedoktorant szkoły doktorskiejInżynieria środowiska, górnictwo i energetyka2017.50.00  
Jerzy Zbigniew Piotrowski orcid logo WiŚGiEKatedra Fizyki Budowli i Energii Odnawialnej*Takzaliczony do "N"Inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka2017.5031.30  
Stanislav Honus Niespoza "N" jednostki020.00.00  
Grzegorz Majewski WiŚGiEKatedra Fizyki Budowli i Energii Odnawialnej*Niespoza "N" jednostkiInżynieria środowiska, górnictwo i energetyka2017.50.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 70


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    


Abstract:

The indoor environment of buildings significantly affects the well-being and health of room users. Experiencing thermal discomfort reduces concentration and productivity during study or work, causing drowsiness, fatigue or deterioration in general well-being. The study focuses on presenting the results of the questionnaire study on the symptoms of sick building syndromes (SBS), namely: dizziness, nausea, eye pain and nasal mucosa, experienced by 69 students during a lecture in a large and modern auditorium of Kielce University of Technology. The results show that many students experienced SBS symptoms, which seem to have affected their concentration during the class. The article also discusses the thermal sensations of the students with a focus on comparing the obtained results with the Fanger model of thermal comfort. The discrepancy between the model calculation results and the experimental data has been observed and discussed.