Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[120480] Artykuł: WPŁYW MEDIÓW STOSOWANYCH W EKSPLOATACJI STATKÓW POWIETRZNYCH NA TRWAŁOŚĆ LOTNISKOWYCH NAWIERZCHNI Z BETONU CEMENTOWEGOCzasopismo: Przegląd komunikacyjny Tom: 10, Strony: 6-10ISSN: 1230-3496 Opublikowano: 2022 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A) Punkty MNiSW: 20 Słowa kluczowe: betonowa nawierzchnia lotniskowa  media eksploatacyjne  |
Intensyfikacja przeprowadzania operacji lotniczych w ostatnich latach skutkuje wzrostem naprężeń i odkształceń w nawierzchniach betonowych. W znaczeniu masowych, dynamicznych oraz temperaturowych oddziaływań są to wymierne zjawiska, które przy wykorzystaniu odpowiednich metod i algorytmów można wyznaczyć i przewidzieć. Innym rodzajem oddziaływania, które nie występuje w sposób lawinowy na nawierzchniach, jest ich losowa destrukcja spowodowana obecnością i działaniem mediów eksploatacyjnych. W artykule przedstawiono wpływ wybranych środków na zmianę parametrów betonu i jego trwałość w konstrukcji nawierzchni. Skutki tego oddziaływania są dla nawierzchni betonowych znaczące i jednoznacznie destrukcyjne. Oprócz wymiernego stwierdzonego obniżenia parametrów mechanicznych betonu występuje ingerencja mediów w strukturę betonu, co przy występowaniu ekstremalnych temperatur (dodatnich i ujemnych) jest wyzwaniem dla technologów betonu, realizatorów robót i użytkowników nawierzchni lotniskowych. Charakter oddziaływania mediów eksploatacyjnych jest zróżnicowany i w większości przypadków występuje zespolone ich oddziaływanie na nawierzchnie. Wykazano, że nakładane obecnie na nawierzchnie powłoki eksploatacyjne są dla tych mediów tylko częściowo skuteczne, a poznanie charakteru i sposobu oddziaływania daje możliwość skutecznego ograniczenia tych niekorzystnych, obiektywnie występujących zjawisk.