Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[117540] Artykuł:

50 percentile dummy movement analysis using TEMA Automotive software

Czasopismo: The Archives of Automotive Engineering - Archiwum Motoryzacji   Tom: 97, Zeszyt: 3, Strony: 25-50
ISSN:  2084-476X
Opublikowano: Pażdziernik 2022
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Krzysztof Podosek orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Niedoktorant szkoły doktorskiejInżynieria mechaniczna2510.00.00  
Damian Frej orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna2510.005.00  
Aleksander Górniak Niespoza "N" jednostkiInżynieria mechaniczna25.00.00  
Nica Elvira Niespoza "N" jednostki025.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 20


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Keywords:

safety  dummy  TEMA Automotive  MSC Adams 



Abstract:

The dynamic loads acting on passengers during road accidents depend not only on the vehicle structure, but also on the properties of the applied passenger and driver protection system. Two-point seat belts are the most frequently used personal protection system for adult passengers in bus vehicles. The paper investigates the thread of dynamic loads acting on the body of a 50 percentile dummy placed in an armchair equipped with two- point seat belts. In order to solve this problem, tests recorded with the Phantom v310 camera were used, the object of which was the Hybrid II 50th dummy, and the recording of the tests was carried out for three different collision speeds. The article presents the results of the crash tests obtained with the use of the TEMA Automotive program. Crash test analysis showing the displacement of the head and upper torso of the dummy located in the limited space between the bus-type seats indicates that standard seat belts do not provide sufficient protection. The article indicates the basis for further research and improvement of the personal protection system of passengers transported in minibuses and buses.