Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[116830] Rozdział: System „CyberMatryca” czyli Internet Rzeczy w służbie turystykiw książce: Sztuczna inteligencja oraz nowe rozwiązania w zarządzaniu i naukach technicznychISBN: 978-83-67104-57-9 Wydawca: Wydawnictwo Naukowe TYGIEL Sp. z o. o. Opublikowano: Wrzesień 2022 Miejsce wydania: Lublin Liczba stron: 25 Liczba arkuszy wydawniczych: 1.70 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Autorstwo rozdziału w monografii z listy wydawnictw 2019 Punkty MNiSW: 20 Pełny tekst Słowa kluczowe: Internet Rzeczy  Bluetooth  śledzenie na zewnątrz  śledzenie wewnątrz pomieszczeń  lokalizacja mobilna  Keywords: Internet of Things  Bluetooth  outdoor tracking  indoor tracking  mobile localization  |
Branża turystyczna jest jednym z istotniejszych filarów światowej gospodarski. Odpowiada ona za blisko 1/10 światowego dochodu narodowego. Wśród licznych destynacji turystycznych znajdują się m.in. rozproszone, plenerowe parki turystyczne o interesujących walorach krajoznawczo-edukacyjnych. Jednym z przykładów są przyrodniczo cenne tereny zlokalizowane w zachodniej części regionu świętokrzyskiego, znane pod terytorialną marką jako „Geopark Świętokrzyski”. Obiekty takie nierzadko są odwiedzane przez setki tysięcy osób rocznie. W związku z tym pojawia się potrzeba tworzenia i wdrażania innowacyjnych rozwiązań informatycznych, wspomagających proces prawidłowego zarządzania, monitorowania i funkcjonowania tego typu obiektów.
W rozdziale opisano zintegrowany system obsługi turysty o nazwie „CyberMatryca”, który może być odpowiedzią na oczekiwania rynku. System ten opiera się na rozwiązaniach Internetu Rzeczy i zaawansowanej analityce danych. Ułatwia on m.in. pozyskiwanie informacji o stopniu zainteresowania poszczególnymi atrakcjami (POIs), obrazowanie tras zwiedzania, jak również prognozowanie przewidywanego obciążenia atrakcji czy dalszej ścieżki turysty. Informacja te pomagają zarządcom parków lepiej dostosować ofertę turystyczną oraz obsadę kadrową. System „CyberMatryca” integruje technologie śledzenia (GPS i BLE), elementy architektury IoT (Edge Computing), potencjał mikrokomputerów SBC, nowoczesne technologie sieciowe i bazodanowe (InfluxDB), a także odpowiednio opracowane algorytmy dyskryminujące, klasyfikujące i prognozujące. System opracowano przez konsorcjum w składzie Politechnika Świętokrzyska oraz spółka informatyczna 2P-Info z Kielc, we współpracy z Geonatura Kielce.
The tourism industry is one of the most important pillars of the world economy. It is responsible for nearly 1/10 of the world's national income. Among the numerous tourist destinations, there are scattered and outdoor tourist parks with interesting sightseeing and educational values. One of the examples is the naturally valuable areas located in the western part of the świętokrzyskie region, known under the territorial brand as “Geopark Świętokrzyski”. Such facilities are often visited by hundreds of thousands of people a year. Therefore, there is a need to create and implement innovative IT solutions that support the proper management, monitoring, and operation of this type of facilities.
The chapter describes an integrated tourist service system called “CyberMatrix”, which may be a response to market expectations. This system is based on Internet of Things solutions and advanced data analytics. It facilitates obtaining information about the degree of interest in particular attractions (POIs), visualization of visiting routes, and forecasting the expected load of attractions or the tourist's further path. This information helps park managers to better adjust the tourist offer and staffing. The “CyberMatrix” system integrates tracking technologies (GPS and BLE), elements of IoT architecture (Edge Computing), the potential of SBC microcomputers, modern network and database technologies (InfluxDB), as well as properly developed discriminating, classification, and forecasting algorithms. The system was developed by a consortium composed of the Kielce University of Technology and the Kielce IT company 2P-Info, in cooperation with Geonatura Kielce.