Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[11570] Artykuł:

Multisource Drive Systems on Railways

(Wieloźródłowe systemy napędowe w kolejnictwie)
Czasopismo: Electromotion   Tom: 21, Strony: 5-14
ISSN:  1223-057X
Opublikowano: 2014
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek Pawełczyk orcid logoWZiMKKatedra Inżynierii Produkcji100.00  

Grupa MNiSW:  Pozostałe publikacje (niepunktowane)
Punkty MNiSW: 0




Streszczenie:

W pracy przedstawiono przykłady zastosowań stacjonarnej i pokładowej akumulacji energii, mających na celu uzyskanie oszczęsności energii wydatkowywanej na cele trakcyjne w kolejnictwie, sieciach metra i sieciach tramwajowych. Przedstawione rozwiazania techniczne potwierdzają duże zainteresowanie czołowych firm produkujących tabor szynowy wdrażaniem nowych technologii nie tylko w formie prototypów, lecz także włączaniem takich rozwiazań do aktualnej oferty produkcjyjnej.




Abstract:

Some examples of the application of the stationary and onboard energy storage devices to save traction energy on railways, metro and tramway lines have been presented in the paper. The technical solutions presented in the paper confirm a big interest of the leading world companies to apply new technologies not only in propotypes, but also in new production offer.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Autorail à grande capacité. http://en.wikipedia.org/wiki/Autorail_%C3%A0_grande_capacit%C3%A9 (3.06.2013)
[2] Alstom to test onboard flywheel energy storage. Railway Gazette, 18 Jan, 2013. http://www.railwaygazette.com/news/business/single-view/view/alstom-to-test-onboard-flywheel-energy-storage.html
[3] Bowler M.E.: Flywheel energy systems: Current status and future prospects. Magnetic Material Producers Association Joint Users Conference, 1997.
[4] Cheli R., Grande G., Giglioli R., Manigrasso R., Pede G.: Rail-car hybrid trains to reduce fuel consumption and emission. http://www.railway-research.org/IMG/pdf/333-2.pdf (3.07.2013)
[5] Deutsche Bahn and MTU present converted hybrid railcar for public transport. http://www.greencarcongress.com/2012/09/bd-20120919.html (3.07.2013)
[6] Diesel locomotives can prove their sustainability. http://www.railwaypro.com/wp/?p=6606. (30.06.2013)
[7] Diesel Multiple Unit (DMU) Technical Feasibility Analysis. Task 2.3.3: Propulsion Technology Investigation. LTK Engineering Services, 2009. Technical Feasibility Analysis.
[8] Energy storage offers Macau metro 10% saving. Railway Gazette, 15 Jun 2012. http://www.railwaygazette.com/news/urban/single-view/view/energy-storage-offers-macau-metro-10-saving.html (3.07.2013)
[9] Flywheel firm launches. Railway Gazette, 20 Jan 2011.
[10] Furuta R., Development of new energy train. 9th UIC Environment Coordinators Conference. Innovation Session: The Trains of the Future. Marseille 13th of October 2006. http://www.uic.org/spip.php?article1563. (4.05.2013)
[11] Green F.: France’s First Hybrid Train Hits the Rails. http://www.ecogeek.org/component/content/article/1045. (3.07.2013)
[12] Gunselmann W., Höschler P., Reiner, G.: Energiespeichereinsatz im Statbahnnetz Köln. Elektrische Bahnen 98 (2000) z. 11-12.
[13] Hillmansen S., Roberts C., McGordon A., Jennings P.: Draft Final Report: DMU Hybrid Concept Evaluation. Birmingham Research and Development Limited, 2009.
[14] Hillmansen S., Roberts C.: Energy storage devices in hybrid railway vehicles: a kinematic analysis. Proc. IMechE Vol. 221 Part F: J. Rail and Rapid Transit (2007).
[15] History of Hybrid Vehicles | Hybrid Cars. http://www.hybridcars.com/history/history-of-hybrid-vehicles.html (2.05.2011).
[16] Hybrid DMU drive takes shape. Railway Gazette, 26 Sep 2008. http://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/hybrid-dmu-drive-takes-shape.html
[17] Hybrid train. http://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Locomotive (19.06.2013).
[18] Jaśkiewicz M., Liščák Š.: Wprowadzenie do systemów transportowych. Podręcznik akademicki, Wyd. Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce 2013, PL ISBN 978-83-63792-00-8
[19] KiHa E200. http://en.wikipedia.org/wiki/¬KiHa_E200 (3.05.2013).
[20] Lechner M., Reiner K.: Einsatz eines Batterienspeichers bei einer Bergbahn. Elektrische Bahnen 93 (1995) H. 8.
[21] Maruyama N.: Fly-wheel type electric railway energy saving substation. Japanese Railway Engineering, Vol. 21, No. 2, 1981.
[22] Mierzejewski L., Szeląg A.: Aktualne kierunki ograniczania zużycia energii elektrycznej w transporcie kolejowym. Technika Transportu Szynowego, lipiec-sierpień 2004.
[23] MTU and Deutsche Bahn test hybrid train. MTU Leaflet, April 2013.
[24] New York orders flywheel energy storage. Railway Gazette International, 14.08.2009.
[25] Parker, E.S., “Defining an Economic Niche for Hybrid DMUs in Commuter Rail," Fifth International Hydrail Conference, June, 2009.
[26] Pawełczyk M.: Ocena korzyści związanych z zastosowaniem zasobników energii w trakcji elektrycznej prądu stałego. Konferencja MET ‘2001, Gdańsk 2001.
[27] Pawełczyk M.: Alternative Drives on Railways - a New Trend of the Railway Vehicle Construction. A chapter in monograph „Problems of Maintenance of Sustainable Technological Systems". Polskie Naukowo-Techniczne Towarzystwo Eksploatacyjne, Politechnika Świętokrzyska 2012.
[28] Potthoff U., AutoTram - Advances in Electric Mobility Technologies for Public Transport. http://files.evbatteryforum.com/battery1/1_14Fraunhofer_Ulrich%20Potthoff_Auto%20Tram%20-%20Advances%20In%20Electric%20Mobility%20Technologies%20For%20Public%20Transport.pdf (14.06.2013)
[29] RailPower's Green Goat Locomotives
Hybrids and Gensets. http://www.american-rails.com/green-goat-locomotives.html (4.06.2011).
[30] Rappenglück, W., Pfister F.: Elektrische Triebwagen für Fahrleistung und Batteriebetrieben. Eisenbahntechnische Rundschau1981, z. 9, pp 661-679.
[31] Reuyl J.S., Schuurmans P.J.: Policy Implications of Hybrid-Electric Vehicles. Final Report to NREL under Subcontract # ACB-5-15337-01. April 22, 1996.
[32] Rolling Stock Technology Assessment For Metrolinx Go Electrification. http://www.gotransit.com/electrification/en/current_study/docs/Rolling_Stock_Technology_Report_FINAL080610.pdf (3.07.2013)
[33] Russian Railways to develop first hybrid locomotive- Railway Technology, 27 October, 2011. http://www.railway-technology.com/news/newsrussian-railways-to-develop-first-hybrid-locomotive (19.06.2013)
[34] Satoru S.: Wayside and on-board storage can capture more regenerated energy. Railway Gazette Interna-tional, 2.07.2007.
[35] SBB Cargo and Stadler celebrate vehicle premier in Winterthur. Into the future of shunting with hybrid locomotives. SBB Cargo Media release, 14 Oct., 2011.
[36] SITRAS®SES Static Energy Storage Systems based on Double Layer Capacitor technology. 2nd UIC Railway Energy Efficiency Conference, Paris 4-5 February 2004
[37] Stadler and SBB present state-of-the-art hybrid locomotive http://www.stadlerrail.com/pl/aktualnosci/2012/09/20/stadler-and-sbb-present-state-of-the-art-hybrid-lo/
[38] Szeląg A.: Zasobniki energii w układzie zasilania metra. Seminarium Naukowe Centrum Doskonałości -5FP EU 17 listopada 2004 (materiały seminaryjne).
[39] Tengler H.: Hybrid Drive Systems for Railway Vehicles. Voith Turbo Presentation. http://www.bahnindustrie.info/uploads/media/06_voith.pdf (3.07.2013)
[40] Tokuyama K., Shimada M., Terasawa K., Kaneko T.: Practical Application of a Hybrid Drive System for Overwiew Reducing Environmental Load. Hitachi Review Vol. 57 (2008) , No. 1, pp. 23 – 27.
[41] Ultracapacitors Save Energy in Transportation Applications. Power Electronics Europe, Issue 2, 2007.
[42] V Japonsku se bude jezdit hybridním vlakem. http://www.zelpage.cz/zpravy/5014 (6.05.2013).
[43] Vosman, Q.: Alstom delivers hybrid shunters to MEG. International Railway Journal, June 19, 2012.
[44] Vouk V.: Pojazdy z napędem hybrydowym. Świat Nauki, nr 12, 1997.
[45] Zapiski maszynisty – Pamiętnik maszynisty – bloog.pl. http://1435mm.bloog.pl/id,2867584,title,EPA42,index.html?ticaid=6a406 (2.05.2013).