Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[115520] Artykuł:

Road testing of lateral acceleration in urban bus

Czasopismo: IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, Volume 1247, The 13th International conference on Automotive Safety (Automotive Safety 2022) 26/04/2022 - 29/04/2022 Kaluza, Slovakia   Tom: 1247, Zeszyt: 012016, Strony: 1-6
ISSN:  1757-899X
Opublikowano: Lipiec 2022
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Emilia Szumska orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna13.00.00  
Tomasz Lech Stańczyk orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna13.00.00  
Andrzej Zuska orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna13.00.00  
Paweł Grabski orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takspoza "N" jednostkiInżynieria mechaniczna13.00.00  
Marek Jaśkiewicz orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna13.00.00  
Rafał Stanisław Jurecki orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna13.00.00  
Dariusz Kurczyński orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna13.00.00  
Piotr Łagowski orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna13.00.00  

Grupa MNiSW:  Recenzowany referat w materiałach konferencyjnych w języku angielskim
Punkty MNiSW: 0


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Keywords:

lateral acceleration  vehicle  vehicle dynamics 



Abstract:

Lateral acceleration is one of the parameters used to assess a driver’s behaviour and the comfort of urban bus passengers. Because of its purpose, a city bus is a vehicle designed to transport large numbers of people over relatively short distances. The specific driving conditions require constant stopping and accelerating. Lateral acceleration values collected in selected road manoeuvre tests or performance tests conducted in real traffic conditions will determine the lateral vehicle movement dynamics. This paper presents the results of lateral acceleration in a urban bus, obtained during experimental studies in selected road manoeuvres on various surfaces. The surface condition and type do not substantially affect the lateral acceleration when driving on a circular track. During test drives on a circular track, the range of lateral acceleration amounts to 5.56÷7.37 m/s2 . The lateral acceleration obtained during double lane change attempts amounted to 2.84÷4.42 m/s2. The maximum lateral acceleration values achieved by the urban bus on a dry and wet asphalt surface are similar.