Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[115500] Artykuł:

Analysis of longitudinal acceleration during rapid minibus braking on various surfaces

Czasopismo: IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, The 13th International conference on Automotive Safety (Automotive Safety 2022) 26/04/2022 - 29/04/2022 Kaluza, Slovakia   Tom: 1247, Zeszyt: 012014, Strony: 1-8
ISSN:  1757-899X
Opublikowano: Lipiec 2022
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Dariusz Kurczyński orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna25.00.00  
Piotr Łagowski orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna10.00.00  
Tomasz Lech Stańczyk orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna10.00.00  
Emilia Szumska orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna10.00.00  
Andrzej Zuska orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna10.00.00  
Paweł Grabski orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takspoza "N" jednostkiInżynieria mechaniczna10.00.00  
Marek Jaśkiewicz orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna10.00.00  
Rafał Stanisław Jurecki orcid logo WMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna15.00.00  

Grupa MNiSW:  Recenzowany referat w materiałach konferencyjnych w języku angielskim
Punkty MNiSW: 0


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Keywords:

vehicle dynamics  hard braking  vehicle 



Abstract:

Vehicle acceleration can be used to control vehicle traffic, evaluate driver behaviour and analyse accident causes, among others. The purpose of the testing was to designate longitudinal acceleration in limit conditions during the test vehicle’s braking on various surfaces. The paper presents selected results of testing the motion parameters of a Ford Transit during rapid braking. The testing included measurements of the vehicle’s acceleration and speed on test sections with asphalt and concrete surfaces. The test runs were conducted on a dry, wet and icy asphalt surface. The testing included determination of the impact of the road surface’s condition on the vehicle’s longitudinal acceleration. It was demonstrated that a virtually invisible and thin ice layer covering the road surface substantially affected the acceleration during braking, thereby affecting safety. A clean and wet surface caused a negligible change in the tested vehicle’s acceleration. The obtained results can be used in accident cause analysis with consideration of the road surface’s condition.