Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[11480] Artykuł:

Rozwój systemów wykorzystujących akumulację energii w transporcie szynowym

(DEVELOPMENT OF THE SYSTEMS UTILIZING ENERGY STORAGE IN RAILWAY TRANSPORTATION)
Czasopismo: Pojazdy Szynowe   Zeszyt: 2, Strony: 14-19
ISSN:  0138-0370
Opublikowano: Kwiecień 2011
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Marek Pawełczyk orcid logoWMiBMKatedra Pojazdów Samochodowych i Transportu*1004.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 4


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

akumulacja energii  stacjonarne zasobniki energii  wagony silnikowe  napęd hybrydowy  ogniwa paliwowe  koleje japońskie East Japan Railway Company 


Keywords:

energy storage  stationary energy storage devices  diesel motor units  hybrid drive system  fuel cells  East Japan Railway Company 



Streszczenie:

W artykule przedstawiono nowe rozwiązania w zakresie wykorzystania akumulacji
energii w systemach transportu szynowego. Na szczególną uwagę zasługują nowe
konstrukcje japońskich wagonów silnikowych o napędzie hybrydowym. Pierwsze
trzy takie pojazdy zostały wprowadzone do eksploatacji przez East Japan Railway
Company 31 lipca 2007




Abstract:

Some new solutions utilizing energy storage in transportation systems have been presented in the paper. A special attention should be paid to new solutions of the Japanese diesel motor units with a hybrid drive system. Three cars were delivered in April 2007, and introduced on 31 July 2007 by East Japan Railway Company.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] History of Hybrid Vehicles | Hybrid Cars. http://www.hybridcars.com/history/history-of-hybrid-vehicles.html (2.05.2010)
[2] Maruyama, N., Fly-wheel type electric railway energy saving substation. Japanese Railway Engineering, Vol. 21, No. 2, 1981.
[3] Satoru S., Wayside and on-board storage can capture more regenerated energy. Railway Gazette International, 2.07.2007 (przedruk dostępny na stronie internetowej http://www.railwaygazette.com/news/single-view/view/10/wayside-and-on-board-storage-can-capture-more-regenerated-energy.html - 2.05.2010)
[4] New York orders flywheel energy storage. Railway Gazette International, 14.08.2009 (przedruk dostępny na stronie internetowej http://www.railwaygazette.com/news/ single-view/view/10/new-york-orders-fly-wheel-energy-storage.html – 2.05.2010)
[5] Gunselmann W., Höschler P., Reiner, G., Energiespeichereinsatz im Statbahnnetz Köln. Elektrische Bahnen 98 (2000) z. 11-12.
[6] Pawełczyk M., Ocena korzyści związanych z zastosowaniem zasobników energii w trakcji elektrycznej prądu stałego. Materiały Międzynarodowej Konferencji MET ‘2001. Gdańsk 2001.
[7] Pawełczyk M., Zasobniki energii w transporcie – możliwości zastosowań i korzyści. Spedycja, Transport, Logistyka, nr 3/2001.
[8] Baxter R., Energy storage: enabling a future for renewables? Renewable Energy World July-August 2002.
[9] Bowler M.E., Flywheel energy systems: Current status and future prospects. Magnetic Material Producers Association Joint Users Conference, 1997.
[10] Marshall J., Supercharging Ahead: Bay Area firms lead in race to develop high-tech device. San Francisco Chronicle, January 29, 1997.
[11] Energy Storage. Ultracapacitors and Batteries. A leaflet of the Argonne National Laboratory. Argonne, Illinois.
[12] Vouk V., Pojazdy z napędem hybrydowym. Świat Nauki, nr 12, 1997.
[13] Rappenglück W., Pfister, F., Elektrischer Triebwagen für Fahrleitungs- und Batteriebetrieb. ETR (30) 9 – 1981.
[14] Reuyl J.S., Schuurmans, P.J., Policy Implications of Hybrid-Electric Vehicles. Final Report to NREL under Subcontract # ACB-5-15337-01. April 22, 1996.
[15] Szumanowski A., Akumulacja energii w pojazdach. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa 1983.
[16] Mierzejewski L., Szeląg A., Aktualne kierunki ograniczania zużycia energii elektrycznej w transporcie kolejowym. Technika Transportu Szynowego, lipiec-sierpień 2004.
[17] Van Mierlo J., Van den Bossche P., Maggetto G., Models of energy sources for EV and HEV: fuel cells, battery, ultracapacitors, flywheels and engine-generators. Journal of Power Sources 128 (2004) 76-89.
[18] Lechner M., Reiner K., Einsatz eines Batterienspeichers bei einer Bergbahn. Elektrische Bahnen 93 (1995) H. 8.
[19] Zapiski maszynisty – Pamiętnik maszynisty – bloog.pl.
http://1435mm.bloog.pl/id,2867584,title,EPA42,index.html?ticaid=6a406 (2.05.2010)
[20] London Underground battery-electric locomotives. Artykuł w Wikipedii:
http://en.wikipedia.org/wiki/London_Underground_battery-electric_locomotives (2.05.2010)
[21] V Japonsku se bude jezdit hybridním vlakem. http://www.zelpage.cz/zpravy/5014 (1.05.2010).
[22] Autorail à grande capacité. Artykuł w Wikipedii:
http://en.wikipedia.org/wiki/Autorail_%C3%A0_grande_capacit%C3%A9 (3.05.2010)
[23] Hybrid train. Artykuł w Wikipedii: http://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Locomotive (1.05.2010).
[24] Michnej M., Szkoda M., Współczesne rozwiązania hybrydowych układów napędowych spalinowych pojazdów trakcyjnych. Technika Transportu Szynowego, nr 10/2007.
[25] RailPower's Green Goat Locomotives
Hybrids and Gensets. Strona internetowa http://www.american-rails.com/green-goat-locomotives.html (4.05.2010).
[26] Tokuyama K., Shimada M., Terasawa K., Kaneko T., Practical Application of a Hybrid Drive System for Reducing Environmental Load. Hitachi Review Vol. 57 (2008) , No. 1.
[27] Furuta R., Development of new energy train. 9th UIC Environment Coordinators Conference. Innovation Session: The Trains of the Future. Marseille 13th of October 2006. http://www.uic.org/spip.php?article1563
[28] KiHa E200. Artykuł w Wikipedii http://en.wikipedia.org/wiki/KiHa_E200 (3.05.2010)