Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[114430] Artykuł: Effects of hydraulic binder composition on the rheological characteristics of recycled mixtures with foamed bitumen for full depth reclamation.Czasopismo: Construction and Building Materials Tom: 330, Zeszyt: 127274, Strony: 1-20ISSN: 0950-0618 Opublikowano: Maj 2022 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A) Punkty MNiSW: 140 DOI Słowa kluczowe: Recyklowana mieszanka mineralno-asfaltowa na zimno  asfalt spieniony  destrukt asfaltowy  komponowane spoiwo hydrauliczne  reologia  Keywords: Cold recycled mixtures  Foamed bitumen  Reclaimed asphalt pavement  Hydraulic binder composition  Rheology  |
W badaniach recyklowanej mieszanki mineralno-asfaltowej zawierającej destrukt asfaltowy i mineralny wytwarzanej w technologii na zimno zastosowano spoiwo mieszane. Składa się ono z cementu CEM I 32.5R, wapna hydratyzowanego oraz ubocznych cementowych produktów pylastych. Ilość składników w spoiwie stosowano zmiennie w zakresie do 20% do 60%. Ocenę wpływu kompozycji spoiwa mieszanego na właściwości recyklowanej mieszanki wykonano zgodnie z planem eksperymentu sympleksowo-centroidowego. Analizowano wpływ spoiwa na zawartość wolnych przestrzeni, wytrzymałość na pośrednie rozciąganie oraz odporność na oddziaływanie wody i mrozu recyklowanej mieszanki, odporności na pękanie niskotemperaturowe, trwałości zmęczeniową, trwałości zmęczeniową w trybie kontrolowanego naprężenia, odporność na propagację spękań, moduł zespolony i kąta przesunięcia fazowego. Na podstawie optymalizacji z wykorzystaniem funkcji użyteczności Harringtona wyznaczono rekomendowany skład spoiwa mieszanego, które zawiera 40 % cementu, 20 % wapna hydratyzowanego i 40 % ubocznych cementowych produktów pylastych. Przedstawiona metodyka komponowania spoiwa mieszanego pozwala na odpowiednie jego dostosowywanie do potrzeb praktyki drogowej w aspekcie jakości stosowanego destruktu asfaltowego i mineralnego.
Cold recycled bituminous mixtures incorporating reclaimed asphalt pavement and recycled aggregate were
designed with a blended binder consisting of CEM I 32.5R, hydrated lime and cement by-pass dust. The threecomponent
hydraulic binder was blended with quantities of constituents in the range from 20% to 60%
(100% sum of constituents). The influence of the blended binder composition on the recycled mixture properties
was investigated based on the simplex-centroid mixture design. The properties investigated included the air void
content, indirect tensile strength and resistance to water and frost of the mixture. Additionally, rheological
characteristics were analyzed, such as the resistance to low-temperature cracking, fatigue resistance, crack
propagation potential, dynamic modulus, and phase angle. Optimization using the Harrington desirability
function allowed determining the recommended composition for the blended binder, i.e., 40% cement, 20%
hydrated lime, and 40% cement by-pass dust. The proposed binder blending methodology enables adapting it to
the needs of road building practice in terms of the quality of reclaimed asphalt pavement and recycled aggregate.