Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[113010] Artykuł:

Control Analysis with Modified LQR Method of Anti-Tank Missile with Vectorization of the Rocket Engine Thrust

Czasopismo: Energies   Tom: 15(1), Zeszyt: 356, Strony: 1-17
ISSN:  1996-1073
Opublikowano: Styczeń 2022
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Łukasz Nocoń orcid logo WMiBMKatedra Technik Komputerowych i Uzbrojenia**Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna2028.0028.00  
Marta Grzyb orcid logo WMiBMKatedra Technik Komputerowych i Uzbrojenia**Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna2028.0028.00  
Piotr Szmidt orcid logo WMiBMKatedra Technik Komputerowych i Uzbrojenia**Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna2028.0028.00  
Zbigniew Koruba orcid logo WMiBMKatedra Technik Komputerowych i Uzbrojenia**Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna2028.0028.00  
Łukasz Nowakowski orcid logo WMiBMKatedra Technologii Mechanicznej i Metrologii*Takzaliczony do "N"Inżynieria mechaniczna2028.0028.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 140


DOI LogoDOI    
Keywords:

anti-tank missile  thrust vectoring control  optimal control  linear-quadratic regulator  control actuation system 



Abstract:

This article approaches the issue of the optimal control of a hypothetical anti-tank guided missile (ATGM) with an innovative rocket engine thrust vectorization system. This is a highly non-linear dynamic system; therefore, the linearization of such a mathematical model requires numerous simplifications. For this reason, the application of a classic linear-quadratic regulator (LQR) for controlling such a flying object introduces significant errors, and such a model would diverge significantly from the actual object. This research paper proposes a modified linear-quadratic regulator, which analyzes state and control matrices in flight. The state matrix is replaced by a Jacobian determinant. The ATGM autopilot, through the LQR method, determines the signals that control the control surface deflection angles and the thrust vector via calculated Jacobians. This article supplements and develops the topics addressed in the authors’ previous work. Its added value includes the introduction of control in the flight direction channel and the decimation of the integration step, aimed at speeding up the computational processes of the second control loop, which is the LQR based on a linearized model.