Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[10590] Rozdział:

Rola 1% podatku dochodowego w finansowaniu działalności organizacji pożytku publicznego w województwie świętokrzyskim,

(THE SIGNIFICANCE OF 1% INCOME TAX FOR FINANCING THE ACTIVITY OF PUBLIC BENEFIT ORGANIZATIONS IN ŚWIĘTOKRZYSKIE PROVINCE)
w książce:   Współczesne uwarunkowania rozwoju społeczno-gospodarczego. Świat-Polska-Region Świętokrzyski
ISBN:  978-83-63423-10-0
Wydawca:  Politechnika Świętokrzyska
Opublikowano: Wrzesień 2014
Miejsce wydania:  Kielce
Liczba stron:  8
Liczba arkuszy wydawniczych:  0.50
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Tomasz Banasik orcid logoWZiMKKatedra Ekonomii i Finansów*1005.00  

Grupa MNiSW:  Rozdział w monografii w języku polskim
Punkty MNiSW: 5




Streszczenie:

Od 2004r działające w Polsce fundacje i stowarzyszenia otrzymały dodatkowe źródło finansowania swojej działalności. Obywatele (płacący podatki dochodowe) mogą przeka-zać 1% swego podatku na rzecz wybranych przez siebie organizacji pozarządowych posia-dających status pożytku publicznego. Niestety, bardzo szybko uwidocznił się duży podział między organizacjami pożytku publicznego (OPP), który jest związany z wielkością otrzy-mywanych środków finansowych. Wśród ponad 7 tys. tego rodzaju organizacji można wy-różnić około pięćdziesięciu, które otrzymują 1% podatku rzędu kilku lub kilkunastu milio-nów złotych oraz takie, których roczne przychody z tego tytułu nie przekraczają kilkudzie-sięciu złotych. W niniejszym artykule przedstawiono dane liczbowe ilustrujące omawiane zjawisko oraz wskazano przyczyny implikujące taki stan rzeczy. Celem artykułu jest prezentacja działań podjętych w celu poprawy powyższej sytuacji w odniesieniu do OPP z województwa świętokrzyskiego.




Abstract:

The 1% of income tax is considered a significant source of financing numeral public benefit organizations (PBO) in Poland. As far as Świętokrzyskie Province PBO are con-cerned - the income received from such donations seems to be far less from being expected. One reason for such a situation should be sought in the relativelly small number of our Province inhabitants. The transfer of the deduction of the income tax to big all-Poland organizations of that kind should be considered the second reason. In addition, one more problem should be mentioned. According to the data collected by the Ministry of Finance - 44% of tax payers transferred 1% of their tax in 2013. Among the eligible tax payers who do not donate their 1% - pensioners constitute the major group. They do not submit their income tax returns in person as it is done by Social Insurance Company (ZUS). However, by contacting the Tax Office, they would be able to make a decision on transferring the tax to PBO. Similarly, people employed on one workplace are not obliged to submit their declaration of income tax return by themselves as the employing company is entitled to do it for them. Considering all the above, in Poland exists a group of tax payers, who do not take the opportunity to transfer a part of their income tax to PBO. Such people should be informed properly and encouraged to use their rights to support charity organizations in their region. The campaigne " 1% of your tax income for Świętokrzyskie" seems to be the proper way to raise people's awareness of the possibility to transfer their 1% of tax to organizations of public benefit.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] http://www.pozytek.gov.pl/
[2] Żołędowska M., Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Praktycz-ny komentarz, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa 2011.
[3] Teisseyre P., Krezusi ,,1%'', http://civicpedia.ngo.pl/wiadomosc/968696.html
[4] Wyniki 1% - komu daliśmy pół miliarda, Stowarzyszenie Klon/Jawor, http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/918292.html
[5] Wstępne wyniki badania społecznej i ekonomicznej kondycji organizacji trzeciego sektora w 2012 r., GUS, Warszawa, 28 marca 2014r.
[6] http://www.radio.kielce.pl/pl/post-17171
[7] Teisseyre P., Co skłania do przekazywania "1%"?, Stowarzyszenie Klon/Jawor, ma-rzec 2014, http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/967155.html
[8] www.pitregio.pl
[9] Informacja dotycząca kwot 1% należnego podatku dochodowego od osób fi-zycznych przekazanych organizacjom pożytku publicznego z rozliczenia za 2011, 2012, 2013, Ministerstwo Finansów, Departament Podatków Dochodowych.
[10] http://www.strefabiznesu.echodnia.eu/artykul/rekordowy-jeden-procent
[11] Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, (Dz. U. 2003 nr 96, poz. 873 z późn. zm.)