Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[100590] Artykuł: An ex-post analysis of selected road investments in the Świętokrzyskie region in 2007 - 2016(Analizy ex post wybranych drogowych inwestycji infrastrukturalnych w regionie świętokrzyskim w latach 2007-2016)Czasopismo: Ekonomia i Prawo. Economics and Low Tom: 19, Zeszyt: 4, Strony: 713-724 ISSN: 1898-2255 Opublikowano: Grudzień 2020 Liczba arkuszy wydawniczych: 0.70 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A) Punkty MNiSW: 70 Pełny tekst DOI Słowa kluczowe: ocena inwestycji  analizy ex-post  drogowe inwestycje infrastrukturalne  Keywords: project evaluation  ex-post analysis  road infrastructure investment  |
Motivation: Obecnie w Polsce prowadzonych jest wiele inwestycji drogowych. Sporządzane analizy ich efektywności wymagają przygotowania wielu prognoz i szacunków, które nie zawsze znajdują potwierdzenie w rzeczywistości. Wynika to zarówno z obiektywnych, jak i subiektywnych przyczyn. Doskonalenie metodyki analizy efektywności transportowych inwestycji infrastrukturalnych może być prowadzone na podstawie wyników analiz ex-post. Wyniki tych badań powinny służyć eliminacji błędów i w konsekwencji poprawie jakości wykonywanych analiz ex-ante.
Aim: Celem artykułu jest identyfikacja, na podstawie analizy ex-post, odchyleń między zakładanymi a rzeczywistymi właściwościami inwestycji drogowych, mających kluczowy wpływ na wyniki rachunku efektywności inwestycji ex-ante.
Results: Badanie przeprowadzone zostało na podstawie wybranych inwestycji zrealizowanych w latach 2007-2016 na drogach krajowych i wojewódzkich w regionie świętokrzyskim. Analiza ex-post wykazała, że nakłady inwestycyjne oraz wielkość ruchu drogowego były przeszacowane, przy czym w czterech przypadkach przeszacowanie SDR wyniosło blisko aż 50%. W Większości inwestycje realizowane były w wyznaczonym terminie. Tylko w jednym przypadku opóźnienie było znaczne. Przeszacowania nakładów inwestycyjnych i ruchu drogowego mają istotny wpływ na ocenę efektywności inwestycji drogowych ex-ante, co może prowadzić do błędnych decyzji w wyborze projektów do realizacji. Wyniki analizy są przesłanką do dalszych badań w tym zakresie oraz wskazują na potrzebę poprawy jakości analiz ex-ante.
Motivation: A great number of road investments are currently underway in Poland. Analysing their efficiency requires a range of forecasts and estimates which are not always corroborated by reality. This is due to both objective and subjective causes. Improvements to methods of analysing the efficiency of transport infrastructure investments can be based on ex-post analysis results. These results should serve to eliminate errors and consequently improve the quality of ex-ante analyses.
Aim: The paper aims to identify, based on ex-post analysis, divergences between assumed and real properties of road investments that have key effects on the results of ex-ante efficiency calculus of the investments.
Results: The study was based on selected investments in national and regional roads in the Świętokrzyskie region in 2007-2016. The ex-post analysis has shown that the capital expenditure and traffic volumes were overestimated, with ADT overestimation reaching nearly as much as 50% in four cases. Most investments were completed on time. There was a substantial delay in only one case. The overestimations of capital expenditure and traffic volume have a significant impact on the ex-ante evaluation of road investment efficiency, which may lead to misguided decisions when choosing the projects to be completed. The analysis results are a starting point for continuing the research and an indication of the need to improve the quality of ex-ante analyses.