Publikacje
Pomoc (F2)
[130670] Artykuł:

An Analysis of Engine Type Trends in Passenger Cars: Are We Ready for a Green Deal?

Czasopismo: Transport and Telecommunication Journal   Tom: 25, Zeszyt: 2, Strony: 113 - 135
ISSN:  1407-6179
Opublikowano: Kwiecień 2024
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Łukasz Kulesza orcid logo WiŚGiEKatedra Geotechniki, Geomatyki i Gospodarki Odpadami*Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport8100.00.00  
Maciuk Kamil Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport8.00.00  
Celso Santos Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport8.00.00  
Agnieszka Gawlik Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport8.00.00  
Anna Orzeł Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport8.00.00  
Mateusz Jakubiak Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport8.00.00  
Paula Bajdor Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport8.00.00  
Sławomir Pytel Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport8.00.00  
Mariusz Specht Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport7.00.00  
Karolina Krzykowska-Piotrowska Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport7.00.00  
Sorin Nistor Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport7.00.00  
Yana Wengel Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport7.00.00  
Michał Apollo Niespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport8.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 100


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Keywords:

Ecology  transport  car engine  Europe  EU  carbon footprint  passenger car  green deal  green energy  energy  fuel 



Abstract:

The air pollution of our planet is rising, and the contribution of road transport to global pollution has a serious impact on this phenomenon. Previous papers have analysed and recommended measures to reduce road transport’s negative environmental impact and carbon footprint. However, some restrictions are impossible (or very costly) to meet, even in developed countries. Unfortunately, presenting the impact of transport on air pollution levels as a whole can only give a general picture. This paper provides a more detailed analysis and attempts to assess the impact of one of the most important elements shaping modern transport, that is, vehicle engine types. Thus, the main objective of the study is to analyse and evaluate the different types of engines in vehicles from the point of view of technical, environmental, and economic aspects in European countries and to verify whether Europe is ready to implement the European Green Deal. The results indicate significant technological developments must occur in electric vehicles to become environmentally better than combustion engine-based cars. Additionally, in the case of some developing countries, owning a means of transport is still perceived as a symbol of a certain status, which is why it is still an important material asset. Thus, in rich countries, material status and environmental awareness (e.g. choice of public transport) will help to achieve climate neutrality, while poorer countries (even developed ones) may have severe problems in meeting EU requirements. Overall, while answering some questions, this article also poses new ones. Decision-makers often face challenging aspects. This article is intended to give them a basic knowledge to pursue an environmental policy that is viable and feasible for all countries.