Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[97730] Artykuł: Stability analysis of the single-layer dome in probabilistic description by the Monte Carlo method(Analiza stateczności kopuły jednowarstwowej w opisie probabilistycznym metodą Monte Carlo)Czasopismo: Journal of Theoretical and Applied Mechanics Tom: 58, Zeszyt: (2), Strony: 425-436 ISSN: 1429-2955 Opublikowano: Luty 2020 Liczba arkuszy wydawniczych: 1.00 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A) Punkty MNiSW: 40 Pełny tekst DOI Słowa kluczowe: Stateczność  konstrukcje ramowe  jednowarstwowe kopuły  indeks niezawodności  metoda Monte Carlo  Keywords: stability  frame structure  single-layer domes  reliability index  Monte Carlo method  |
W pracy przedstawiono zastosowanie metody Monte Carlo do analizy stateczności jednowarstwowej słabowyniosłej (h / d = 0,04) kopuły modelowanej za pomocą elementów ramowych. Konstrukcje tego typu charakteryzują się silną nieliniowością, w związku z czym są wyjątkowo podatne na utratę stateczności wynikającą z przeskoku węzła. Konieczne jest przeprowadzenie nieliniowej analizy stateczności, która umożliwia określenie punktów granicznych związanych z tym rodzajem utraty stateczności. W niniejszym artykule wykazano, że metodami analizy niezawodności możliwe jest prześledzenie poziomu prawdopodobieństwa awarii podczas przemieszczania się wzdłuż ścieżki równowagi w kierunku punktu granicznego.
The paper shows the application of the Monte Carlo method to the stability analysis of a single-layer shallow (h/d = 0.04) dome modelled with frame elements. Structures of this type are characterized by strong nonlinearity, consequently, they are extremely susceptible to stability loss resulting from the node snap-through. It is necessary to perform a nonlinear stability analysis that allows determination of limit points related to that mode of stability failure. This paper shows that with the reliability analysis methods, it is possible to trace the failure probability level while moving along the load-displacement path towards the limit point.