Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[9730] Artykuł:

Kontrowersyjne sposoby obsługi ruchu rowerowego na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.

(Controversial manners of handling bicycle traffic at intersections with traffic lights)
Czasopismo: Logistyka   Zeszyt: 5, Strony: 1227-1232
ISSN:  1231-5478
Opublikowano: Wrzesień 2014
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Agnieszka PawlakWEAiIKatedra Elektrotechniki Przemysłowej i Automatyki**606.00  
Stanisław GadWEAiIKatedra Elektrotechniki Przemysłowej i Automatyki**404.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 10


Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

przepustowość ulic miejskich  transport  rower  skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną  rowerzysta  ruch rowerowy 


Keywords:

throughput city streets  transport  bicycle  intersection with traffic lights  cyclist  bicycle traffic 



Streszczenie:

Tematyka obsługi ruchu rowerowego na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną jest powodem niekończących się sporów pomiędzy środowiskami rowerowymi a zarządcami dróg. Rowerzyści dążą do budowy maksymalnie przyjaznej im infrastruktury rowerowej, często nie mając świadomości, że jest ona nieuregulowana prawnie, natomiast zarządcy dróg stawiani są przed dylematem budowania infrastruktury o niejasnym stanie obowiązującego prawa, lub unikania stosowania pewnych rozwiązań, narażając się tym samym na głosy krytyki ze strony środowisk rowerowych. Artykuł ukazuje różne podejścia do tematów spornych, takich jak stosowanie śluz rowerowych oraz automatyczna detekcja rowerzystów na skrzyżowaniach z sygnalizacją akomodacyjną. Przestawia szereg zagrożeń bezpieczeństwa ruchu oraz niezgodności z prawem rozwiązań, które wciąż pozostają kwestią sporną pomiędzy użytkownikami a zarządcami infrastruktury drogowej.




Abstract:

The subject of the use of bicycle traffic at intersections with traffic lights is the cause of endless disputes between environments bike and road managers. Cyclists aim to build up the friendly cycling infrastructure, often not being aware that it is not regulated by law, and the road operators are confronted with the dilemma of building the infrastructure of unclear state of the applicable law, or the avoidance of the use of certain solutions, thereby exposing themselves to criticism from the hand cycling environments The article presents a different approach to contentious issues such as the use of bicycle locks and automatic detection of cyclists at intersections with accommodative signaling. It shows a number of safety risks and the illegality of solutions, which are still a contentious issue between the users and managers of road infrastructure.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Dziennik Ustaw 1997 Nr 98 poz. 602 z dnia 20 czerwca 1997 r. z późn. zm. Ustawa Prawo o ruchu drogowym.
2. Dziennik Ustaw 2003 nr 220 poz. 2181 i 2182, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 z późn. zm. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, Załącznik nr 3 - Szczegółowe warunki techniczne dla sygnałów drogowych.
3. Pawlak A., Pawlak K., zdjęcia i opracowanie graficzne – zbiory własne.
4. Pawlak K., Zboch T., Oczekiwania rowerzystów a uwarunkowania prawne w stosowaniu rozwiązań. Publikacje konferencyjne XIX Zjazdu Drogowców Miejskich, Kielce 2013.