Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[94260] Artykuł: Miejsca piesze w przestrzeni miasta(Pedestrian areas in the space of a city)Czasopismo: Budownictwo i Architektura Tom: 17, Zeszyt: 4, Strony: 193-206 ISSN: 1899-0665 Opublikowano: 2018 Liczba arkuszy wydawniczych: 0.50 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 6 Pełny tekst DOI Słowa kluczowe: miejsca piesze  przestrzeń miasta  Keywords: pedestrian areas  the space of a city  |
Niniejszy artykuł został poświęcony zagadnieniom związanym z kształtowaniem miejsc pieszych w przestrzeniach miasta. Autor próbuje określić cechy jakie powinny posiadać miejsca piesze kształtujące miejską przestrzeń na podstawie przeprowadzonej analizy trzech zrealizowanych zespołów architektoniczno-urbanistycznych w miastach Słowenii, w drugiej dekadzie dwudziestego pierwszego wieku. Zaprezentowane przykłady o zróżnicowanym programie i funkcji zlokalizowane w różnych uwarunkowaniach potwierdziły tezę, że miejsca piesze stanowią miejsca węzłowe w mieście. Atrakcyjnie kształtowane miejsca piesze harmonijnie powiązane z otaczającą architekturą oraz kontekstem przestrzennym mają
wpływ na integrację przestrzeni w mieście. Miejsca piesze jako miejsca węzłowe w mieście odgrywają w przestrzeniach miast istotną rolę bowiem stanowią wielofunkcyjne płaszczyzny skupiające podstawowy ruch pieszy zapewniając wszelkie kontakty międzyludzkie intelektualne oraz zawodowe, towarzyskie, edukacyjne etc. bardzo charakterystyczne dla przestrzeni publicznych. Mają też wpływ na scalanie zintegrowanych przestrzeni w mieście.
that pedestrian spaces – which shape urban space – should possess on the basis of an analysis
This article has been devoted to problems associated with the shaping of pedestrian areas within the spaces of a city. The author attempts to determine the characteristics of three built architectural and urban complexes in the cities of Slovenia dated to the second
decade of the twenty first century.
The examples that were presented – each having a different programme and form of
use, as well as being located in different conditions – confirmed the thesis that pedestrian
areas constitute node areas within a city. Attractively shaped pedestrian areas connected with
the surrounding architecture and spatial context have an impact on the integration of spaces
within a city.
Pedestrian areas – as node areas within a city – play a signifi cant part within the spaces
of cities, as they constitute mixed-use planes that focus basic pedestrian traffi c, providing
all manners of interpersonal contact: intellectual and professional, social, educational, etc.,
which is very characteristic of public spaces. They also have an impact on the merging of
integrated spaces within a city.