Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[940] Artykuł:

Ocena trwałości nawierzchni drogowej z uwzględnieniem tradycyjnych i alternatywnych rozwiązań materiałowych

(Estimation of road pavement durability in scope of conventional and alternative material solutions)
Czasopismo: Logistyka   Zeszyt: 6, Strony: 6936-6945
ISSN:  1231-5478
Opublikowano: 2014
Liczba arkuszy wydawniczych:  0.50
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Krzysztof Maciejewski orcid logo50.00  
Anna Chomicz-Kowalska orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej5010.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 10


Pełny tekstPełny tekst    


Streszczenie:

Przedmiotem artykułu jest ocena wpływu zastosowania materiałów odpadowych (piasku łamanego powstającego jako produkt uboczny w procesie produkcji kruszywa w zakładzie produkcji kruszyw mineralnych oraz granulatu asfaltowego) w produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych w technologii na gorąco. W pierwszej kolejności wykonano podstawowe badania wymienionych materiałów odpadowych stwierdzające możliwość ich stosowania w MMA. Następnie, na zaprojektowanych mieszankach kontrolnych oraz doświadczalnych wykonano oznaczenia zawartości wolnej przestrzeni, odporności na działanie wody i mrozu, odporności na deformacje trwałe oraz modułu sztywności. W oparciu o uzyskane wyniki przedstawiono analizy obliczeń trwałości zmęczeniowej konstrukcji nawierzchni drogowej wykonanej z materiałów tradycyjnych oraz z wykorzystaniem alternatywnych rozwiązań materiałowych. Przedstawiono możliwość zastosowania surowców alternatywnych w składzie mieszanek mineralno-asfaltowych oraz związaną z tym propozycję zmian grubości warstw konstrukcyjnych z uwzględnieniem wymaganej trwałości.




Abstract:

In this paper authors attempted to assess the impact of introducing simultaneously two waste materials (a byproduct broken sand from aggregate production at a mine and granulated asphalt) to hot mix asphalt. First, the basic properties of the waste materials were established allowing their further use in HMA. Then, the designed control and experimental mineral-bitumen mixtures were tested for air void content, resistance to moisture and frost damage, resistance to permanent deformation and their resilient moduli. Durability calculations of pavements containing control and experimental mixes were carried out based on the test results. The test results and the estimation of pavement fatigue life showed a promising possibility for utilizing the described waste materials in mineral-bitumen mixes.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Datka S., Inżynieria ruchu. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 1997.
2. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego, Teoria i praktyka. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2009.
3. Gawlicki M., Małolepszy J., Wykorzystanie odpadów przemysłowych w drogownictwie – zagrożenia. XXVI Konferencja Naukowo-Techniczna Awarie Budowlane 2013.
4. GDDKiA, Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. Opracowanie pod kierunkiem Józefa Judyckiego, Katedra Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej. Warszawa 2014.
5. IBDiM, Ocena i badania wybranych odpadów przemysłowych do wykorzystania w konstrukcjach drogowych. Opracowanie pod kierunkiem Dariusza Sybilskiego. Warszawa 2004.
6. Iwański M., Chomicz-Kowalska A., Ramiączek P., Maciejewski K., Iwański M. M., Wpływ laboratoryjnych metod zagęszczania na właściwości fizykomechaniczne recyklowanych mieszanek mineralno-asfaltowych z asfaltem spienionym. Budownictwo i Architektura 13 (1/2014), s. 89-98. Politechnika Lubelska. Lublin 2014.
7. Iwański, M., Chomicz-Kowalska, A., “Moisture and frost resistance of the recycled base rehabilitated with the foamed bitumen technology”, Archives of Civil Engineering, 58(2), 185-198 (2012).
8. Iwański, M., Chomicz-Kowalska, A., “Laboratory Study on mechanical Parameters of Foamed Bitumen Mixtures in the Cold Recycling Technology”, Procedia Engineering 57, 433-442 (2013).
9. Judycki J., Porównanie kryteriów zmęczeniowych do projektowania podatnych i półsztywnych nawierzchni drogowych. Cz. I, Drogownictwo 1/1999, Cz. II, Drogownictwo 2/1999, SITK, Warszawa 1999.
10. Mniszek W., Sadzik A., Wtórne wykorzystanie destruktu asfaltowego do budowy dróg. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach 2012, nr 1(8)/2012.
11. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z dnia 14 maja 1999 r., Nr 43, poz. 430).
12. Szczuraszek T., Bezpieczeństwo ruchu miejskiego. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2008.
13. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach z późniejszymi zmianami, Dz. U. z 2010 r. nr 185. poz. 1243, nr 203, poz. 1351.
14. Wymagania Techniczne: Kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych i powierzchniowych utrwaleń na drogach krajowych. WT 1 2010. Warszawa 2010.
15. Wymagania Techniczne: Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych. WT-2 2008. Mieszanki mineralno-asfaltowe. Warszawa 2008.
16. Wymagania Techniczne: Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych. WT-2 2010. Mieszanki mineralno-asfaltowe. Warszawa 2010.
17. Wymagania Techniczne: Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych. WT-2 2014. Mieszanki mineralno-asfaltowe. Warszawa 2014.