Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[940] Artykuł: Ocena trwałości nawierzchni drogowej z uwzględnieniem tradycyjnych i alternatywnych rozwiązań materiałowych(Estimation of road pavement durability in scope of conventional and alternative material solutions)Czasopismo: Logistyka Zeszyt: 6, Strony: 6936-6945 ISSN: 1231-5478 Opublikowano: 2014 Liczba arkuszy wydawniczych: 0.50 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Grupa MNiSW: Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B) Punkty MNiSW: 10 Pełny tekst |
Przedmiotem artykułu jest ocena wpływu zastosowania materiałów odpadowych (piasku łamanego powstającego jako produkt uboczny w procesie produkcji kruszywa w zakładzie produkcji kruszyw mineralnych oraz granulatu asfaltowego) w produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych w technologii na gorąco. W pierwszej kolejności wykonano podstawowe badania wymienionych materiałów odpadowych stwierdzające możliwość ich stosowania w MMA. Następnie, na zaprojektowanych mieszankach kontrolnych oraz doświadczalnych wykonano oznaczenia zawartości wolnej przestrzeni, odporności na działanie wody i mrozu, odporności na deformacje trwałe oraz modułu sztywności. W oparciu o uzyskane wyniki przedstawiono analizy obliczeń trwałości zmęczeniowej konstrukcji nawierzchni drogowej wykonanej z materiałów tradycyjnych oraz z wykorzystaniem alternatywnych rozwiązań materiałowych. Przedstawiono możliwość zastosowania surowców alternatywnych w składzie mieszanek mineralno-asfaltowych oraz związaną z tym propozycję zmian grubości warstw konstrukcyjnych z uwzględnieniem wymaganej trwałości.
In this paper authors attempted to assess the impact of introducing simultaneously two waste materials (a byproduct broken sand from aggregate production at a mine and granulated asphalt) to hot mix asphalt. First, the basic properties of the waste materials were established allowing their further use in HMA. Then, the designed control and experimental mineral-bitumen mixtures were tested for air void content, resistance to moisture and frost damage, resistance to permanent deformation and their resilient moduli. Durability calculations of pavements containing control and experimental mixes were carried out based on the test results. The test results and the estimation of pavement fatigue life showed a promising possibility for utilizing the described waste materials in mineral-bitumen mixes.