Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
[9320] Rozdział: O kontekstualizacji - dwa spojrzenia(On Contextualisation - Two Perspectives)w książce: Architektura kontekstu ISBN: 978-83-63792-69-5 Wydawca: Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej Opublikowano: 2014 Miejsce wydania: Kielce Seria wydawnicza: Architektura i Urbanistyka Numer w serii wydawniczej: 1/2014 Liczba stron: 8 Liczba arkuszy wydawniczych: 0.50 Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Grupa MNiSW: Rozdział w monografii w języku polskim Punkty MNiSW: 5 Słowa kluczowe: architektura  krajobraz ziem górskich  kontekst  koncept  Keywords: architecture  alpine landscape  context  concept  |
Krajobraz alpejski oraz silna z nim identyfikacja była powodem poszukiwań odpowiedzi na potrzeby miejsca i spo- łeczności. Obecny we współczesnej twórczości architektonicznej prymat poszukiwań atrakcyjnego wzornictwa (designu) nad rozumieniem znaczenia genius loci, nie oszczędza również architektury ziem górskich. Osią kompozycyjną pracy jest idea poszu- kiwania właściwego kontekstu bez utraty czytelności koncepcji na przykładzie twórczości Dietmara Eberlego oraz Petera Zum- thora. Rozdział ten prezentuje dwa odmienne sposoby myślenia o kontekście i jego analizowania ze szczególnym uwzględnieniem krajobrazu alpejskiego w dwóch różnych wrażliwościach architektonicznych – naukowej oraz intuicyjnej.
Alpine landscape and a strong identification with it was the reason for looking for the answers to the needs of place and community. Present in the contemporary architectural creation primacy of exploration the attractive design more than understanding of meaning of the genius loci, doesn’t go beyond mountain lands architecture. The frame to compose the work is the idea to seek a proper context without losing legibility of the concept, based on the works of Dietmar Eberle and Peter Zumthor. This chapter presents two different ways of thinking about the context and analysis with a particular emphasis on an alpine landscape perceived by two different architectural sensitiveness – scientific and intuitive.