Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[930] Artykuł:

Recykling głęboki na zimno z zastosowaniem mieszanek mineralno-cementowo-emulsyjnych przy przebudowie istniejącej nawierzchni asfaltowej

(Cold in place recycling technology with mineral-cement-emulsion mixes for road pavement reconstruction)
Czasopismo: Logistyka   Zeszyt: 6, Strony: 2626-2635
ISSN:  1231-5478
Opublikowano: 2014
Liczba arkuszy wydawniczych:  0.50
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Procent
udziału
Liczba
punktów
Anna Chomicz-Kowalska orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej505.00  
Justyna Stępień orcid logoWBiAKatedra Inżynierii Komunikacyjnej505.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w recenzowanym czasopiśmie wymienionym w wykazie ministra MNiSzW (część B)
Punkty MNiSW: 10


Pełny tekstPełny tekst    
Słowa kluczowe:

degradacja nawierzchni  bezpieczeństwo użytkowników ruchu  recykling głęboki na zimno 


Keywords:

degradation of road pavement  safety of road users  cold in place recycling technology 



Streszczenie:

Rozwój transportu samochodowego związany z przyrostem liczby pojazdów i użytkowników dróg oraz zwiększanie obciążeń działających na nawierzchnię wpływa niekorzystnie na zapewnienie jej trwałości w założonym okresie eksploatacji. Postępująca degradacja nawierzchni objawia się powstawaniem uszkodzeń, które w istotny sposób obniżają bezpieczeństwo użytkowników ruchu oraz komfort jazdy. Ważne jest, aby podczas procesu projektowania nowych oraz przy przebudowie istniejącej sieci drogowej stosować rozwiązania materiałowe z uwzględnieniem zrównoważonego rozwoju, ochrony zasobów naturalnych oraz ograniczania zużycia energii. Technologia recyklingu głębokiego na zimno stosowana podczas przetwarzania istniejących warstw konstrukcji w pełnowartościową podbudowę pozwala zapewnić w założonym okresie eksploatacji trwałość nawierzchni przy jednoczesnej ochronie środowiska naturalnego poprzez ograniczenie w stosowaniu nowych materiałów. W referacie przedstawiono propozycję rozwiązań konstrukcyjnych nawierzchni na przykładzie przebudowy drogi wojewódzkiej nr 762 dla kategorii obciążenia ruchem KR4. Obliczenia trwałości zmęczeniowej analizowanych konstrukcji przeprowadzono przy zmiennej nośności istniejącego podłoża gruntowego (50 MPa, 80 MPa i 100 MPa).




Abstract:

The rapid development of transportation connected with increasing amount of vehicles and road users as well as increasing load values transmitted directly to the road pavement influence negatively its durability and design life. The progressive degradation of road pavement leads to damage, which decrease significantly the safety of road users and comfort of travelling. It is highly recommended to use such material solutions for a design of new roads or for their reconstruction which will consider the principles of sustainable development together with saving the natural resources and limiting the energy consumption. The cold in place recycling technology, which is used for recycling of existing road pavement layers into new base course, guarantees the durability of a road pavement within the assumed time of exploitation with respect to environment protection by limiting the application of new materials. Basing on the example of road no. 762 with KR4 traffic and its rebuilding, the paper proposes new structural solutions for road pavements. Sample calculations of fatigue durability of the analyzed structure was conducted considering different subsoil load capacities (50 MPa, 80 MPa and 100 MPa).



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
1. Datka S., Inżynieria ruchu. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 1997.
2. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M., Inżynieria ruchu drogowego, Teoria i praktyka. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2009.
3. Gawlicki M., Małolepszy J., Wykorzystanie odpadów przemysłowych w drogownictwie – zagrożenia. XXVI Konferencja Naukowo-Techniczna Awarie Budowlane 2013.
4. GDDKiA, Katalog typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych. Opracowanie pod kierunkiem Józefa Judyckiego, Katedra Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej. Warszawa 2014.
5. IBDiM, Ocena i badania wybranych odpadów przemysłowych do wykorzystania w konstrukcjach drogowych. Opracowanie pod kierunkiem Dariusza Sybilskiego. Warszawa 2004.
6. Iwański M., Chomicz-Kowalska A., Ramiączek P., Maciejewski K., Iwański M. M., Wpływ laboratoryjnych metod zagęszczania na właściwości fizykomechaniczne recyklowanych mieszanek mineralno-asfaltowych z asfaltem spienionym. Budownictwo i Architektura 13 (1/2014), s. 89-98. Politechnika Lubelska. Lublin 2014.
7. Iwański, M., Chomicz-Kowalska, A., “Moisture and frost resistance of the recycled base rehabilitated with the foamed bitumen technology”, Archives of Civil Engineering, 58(2), 185-198 (2012).
8. Iwański, M., Chomicz-Kowalska, A., “Laboratory Study on mechanical Parameters of Foamed Bitumen Mixtures in the Cold Recycling Technology”, Procedia Engineering 57, 433-442 (2013).
9. Judycki J., Porównanie kryteriów zmęczeniowych do projektowania podatnych i półsztywnych nawierzchni drogowych. Cz. I, Drogownictwo 1/1999, Cz. II, Drogownictwo 2/1999, SITK, Warszawa 1999.
10. Mniszek W., Sadzik A., Wtórne wykorzystanie destruktu asfaltowego do budowy dróg. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach 2012, nr 1(8)/2012.
11. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z dnia 14 maja 1999 r., Nr 43, poz. 430).
12. Szczuraszek T., Bezpieczeństwo ruchu miejskiego. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa 2008.
13. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach z późniejszymi zmianami, Dz. U. z 2010 r. nr 185. poz. 1243, nr 203, poz. 1351.
14. Wymagania Techniczne: Kruszywa do mieszanek mineralno-asfaltowych i powierzchniowych utrwaleń na drogach krajowych. WT 1 2010. Warszawa 2010.
15. Wymagania Techniczne: Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych. WT-2 2008. Mieszanki mineralno-asfaltowe. Warszawa 2008.
16. Wymagania Techniczne: Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych. WT-2 2010. Mieszanki mineralno-asfaltowe. Warszawa 2010.
17. Wymagania Techniczne: Nawierzchnie asfaltowe na drogach krajowych. WT-2 2014. Mieszanki mineralno-asfaltowe. Warszawa 2014.