Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[92810] Artykuł:

The effect of WMA additive on basic properties of 35/50 and 50/70 foamed road bitumen

(Wpływ dodatku WMA na podstawowe właściwości spienionych asfaltów drogowych 35/50 i 50/70)
Czasopismo: Structure & Environment   Tom: 11, Zeszyt: 2, Strony: 126-138
ISSN:  2081-1500
Opublikowano: Czerwiec 2019
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Anna Chomicz-Kowalska orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejNiezaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport158.5716.33  
Joanna Bartos WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejNiespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport4525.71.00  
Krzysztof Maciejewski orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejNiespoza "N" jednostkiInżynieria lądowa, geodezja i transport105.71.00  
Eva Remisova Niespoza "N" jednostki10.00.00  
Jozef Komacka Niespoza "N" jednostki10.00.00  
Michal Holy Niespoza "N" jednostki10.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 40


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

asfalt spieniony  WMA  Warm Mix Asphalt  FWC  Foaming Water Content 


Keywords:

foamed bitumen  WMA Warm Mix Asphalt  FWC Foaming Water Content 



Streszczenie:

Potrzeba stosowania dodatków do asfaltu wraz z obniżaniem temperatur technologicznych mieszanek mineralnoasfaltowych wynika głównie z konieczności zapewnienia trwałości nawierzchni asfaltowej. Stosowanie asfaltu spienionego do technologii na ciepło (WMA) umożliwia obniżenie temperatur mieszanek mineralno-asfaltowych o około 30–40ºC względem tradycyjnej technologii na gorąco. W artykule przedstawiono analizę wpływu dodatku chemicznego w postaci płynnej, który stosowany jest obecnie do technologii WMA, na zmiany właściwości asfaltów spienionych. Ocenie poddano
podstawowe cechy lepiszczy oraz parametry wyprodukowanej na ich bazie piany asfaltowej. W badaniach jako bazowe lepiszcze zastosowano asfalty drogowe 35/50 oraz 50/70, natomiast do modyfikacji ich właściwości zastosowano dodatek WMA w ilości od 0,3% do 0,6% w stosunku do masy asfaltu. Pomiar parametrów piany asfaltowej przeprowadzono przy temperaturze wyjściowej asfaltu (przed spienieniem) wynoszącej 155ºC oraz przy zawartości wody spieniającej (FWC – Foaming Water Content) w zakresie od 1,5% do 3,5% ze wzrostem co 1,0%.




Abstract:

The need to use asphalt additives along with the reduction in the temperatures of asphalt mixes results mainly from the need to ensure the durability of asphalt pavements. The use of foamed asphalt for warm mix asphalt (WMA) enables reducing the temperatures of asphalt mixes by approx. 30–40°C in relation to traditional hot mix asphalt. The article presents an analysis of the impact of a liquid chemical additive that is currently used in the WMA technology on changes in foamed asphalt properties. The assessment embraced the basic features of bitumens and the parameters of the asphalt foam manufactured based on them. The base bitumen used in the testing included road asphalt 35/50 and 50/70, whereas the modification of their properties was carried out using the WMA additive content of 0.3% to 0.6% in relation to the asphalt mass. The asphalt foam parameters were measured after foaming at 155°C and with the foaming water content (FWC) of 1.5% to 3.5% with increments of 1.0%.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Remisova E., Zatkalikova V., Schlosser F., Study of rheological properties of bituminous binders in middle and high
temperatures, “Civil and Environmental Engineering” 2016, Vol. 12, Issue 1, pp. 13–20, DOI: 10.1515/cee-2016-
0002.
[2] Remisova E., Zatkalikova V., Schlosser F., Evaluation of bituminous binder in relations to permanent deformation,
XXV Polish-Russian-Slovak Seminar – Theoretical Foundation of Civil Engineering, “Procedia Engineering” 2016,
Vol. 153, pp. 584–589, DOI: 10.1016/j.proeng.2016.08.196.
[3] Mieczkowski P., The effect of an organometallic catalyst on the properties of pen grade bitumens, “Structure and
Environment” 2018, 4, Vol. 10, pp. 338–353, DOI: 10.30540/sae-2018-031.
[4] Gaweł J., Kalabińska M., Piłat J., Asfalty drogowe, WKiŁ, Warszawa 2001.
[5] Chomicz-Kowalska A., Mrugała J., Maciejewski K., Evaluation of foaming performance of bitumens modified with
the addition of surface active agent, IOP Conf. Ser.: Mater. Sci. Eng., 2017, Vol. 245, 1‒10.
[6] Gallelli V., Iuele T., Vaiana R., Warm MiX Bitumen with Synthetic Zeolite: a Laboratory Study on Mixes Workability,
“International Journal of Pavement Research and Technology” 2013, Chinese Society of Pavement Research and
Engineering, No. 5, Vol. 6, pp. 562–569.
[7] .
[8] Judycki J., Stienss M., Badania mieszanek mineralno-asfaltowych o obniżonej temperaturze otaczania – raport
końcowy, Politechnika Gdańska, Gdańsk 2011.
[9] Franus W., Woszuk A., Bandura L., Zofka A., Właściwości zeolitu naturalnego i syntetycznego oraz ich wpływ na
efekt spienienia asfaltu, „Materiały Budowlane” 2017, nr 8, s. 60–64.
[10] Iwański M., Chomicz-Kowalska A., Maciejewski K., Application of synthetic wax for improvement of
foamed bitumen parameters, “Construction and Building Materials” 2015, Vol. 83, pp. 62–69, DOI: 10.1016/j.
conbuildmat.2015.02.060.
[11] Jenkins K.J., Mix design considerations for cold and half-warm bituminous mixes with emphasis on foamed bitumen,
University of Stellenbosch, 2000.