Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[92300] Artykuł:

THERMAL STRESS IN CONCRETE SLAB OF THE AIRFIELD PAVEMENT

Czasopismo: Journal of KONBiN   Tom: 50, Zeszyt: 1, Strony: 259-268
ISSN:  1895-8281
Opublikowano: 2020
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Małgorzata Linek orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejTakzaliczony do "N"Inżynieria lądowa, geodezja i transport5020.0028.28  
Piotr Nita orcid logo WBiAKatedra Inżynierii KomunikacyjnejNiedrugi etat badawczyInżynieria lądowa, geodezja i transport5020.00.00  

Grupa MNiSW:  Publikacja w czasopismach wymienionych w wykazie ministra MNiSzW (część A)
Punkty MNiSW: 40


Pełny tekstPełny tekst     DOI LogoDOI    
Słowa kluczowe:

nawierzchnia betonowa  bilans termiczny nawierzchni  dobowy i roczny cykl zmian temperaturowych  amplituda zmian temperaturowych 


Keywords:

concrete pavement  thermal balance of the surface  daily and annual cycles of temperature changes  amplitude of temperature changes 



Streszczenie:

Stan naprężenia w betonowej płycie nawierzchni zmienia się w cyklu dobowym i rocznym. Dobowe zmiany temperatury powietrza zalegającego na granicy środowisk zależą od: szerokości geograficznej,w której położony jest obiekt, i pory roku. Zmiana temperatury powietrza powoduje zmienny stan naprężenia termicznego płyty i w konsekwencji zmianę jej wymiarów liniowych (wydłużanie lub skracanie płyty).„Bilans termiczny nawierzchni” sporządzony dla indywidualnych rozwiązań konstrukcyjnych, stanowić powinien podstawę projektu konstrukcyjnego i rozwiązań geometrycznych obiektu lotniskowego. W publikacji uwzględniono tylko zmiany naturalne warunków temperaturowych otoczenia. Inne zjawiska zachodzące w lotniskowej nawierzchni betonowej pod wpływem wymuszonych obciążeń termicznych będą przedmiotem opracowania w innej kierunkowej publikacji z tego zakresu.




Abstract:

For the purposes of this publication, with reference to stress condition of concrete slab of airfield pavement, only stress caused by the changes of natural weather phenomena was analysed. Stress occurring in concrete pavement slab changes on daily and annual basis. Determining slab stress requires the awareness of temperatures and amplitudes of these changes. Daily changes of air temperature in between environments depend on the following: latitude where the structure is located, season and fogginess and dust level in the vicinity of the considered structure. As a result of solar radiation going through the atmosphere, approximately 57% of this radiation affects the earth, the remaining part is diffused. Change of air temperature causes the variable thermal stress of a slab and consequently change of its linear dimensions (slab extension or shortening). Designing concrete pavement of airfield slab, an individual approach to dimensioning thereof is necessary. At this stage, it is significant to prepare “thermal balance” of construction system which, during the pavement operation, will allow to avoid phenomena concerning the excessive pavement deformation and, in extreme case, deformation of vertical alignment and restrictions on using thereof. Pavement deformation phenomena are the consequence of thermodynamic process initiated by solar radiation. ”Thermal balance of pavement” prepared for individual structure solutions, should be the basis for construction design and geometric solutions concerning air field structure. This publication refers only to natural changes of temperature conditions of the environment. Other phenomena occurring on concrete airfield pavement under the influence of imposed thermal loads will be the subject of another publication in this regard.
analysis.



B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Głuszkow G.I., 1987, Moscow, Żostkije pokrytija aeroportow i awtomobilnych dorog, Transport.
[2] Gorecki L. J., 1965, Moscow, Raszczot cemntobietonnych pokrytii na tiempieraturne wozdziejstwa, Transport.
[3] Nita P., 2005, Concrete surface airport. Theory and structural dimensioning (in Polish), Warsaw, Publishing Air Force Institute of Technology.
[4] Nita P., 1987, Thermal deformation of airport surfaces from prestressed plates (in Polish), Drogownictwo, vol. 10, pp. 215-218.
[5] Rafa J., 2015, Refraction and wave fitting in hyperbolic thermoelasticity (in Polish), Warsaw, Bulletin of WAT, Vol. LXIV, No 1.