Notice: Undefined index: linkPowrot in C:\wwwroot\wwwroot\publikacje\publikacje.php on line 1275
Publikacje
Pomoc (F2)
[87650] Artykuł:

Zapobieganie zapadliskom nawierzchni ulicznych spowodowanym awariami przewodów kanalizacyjnych

Czasopismo: Forum Eksploatatora   Zeszyt: 2, Strony: 44-48
ISSN:  1640-8624
Opublikowano: Marzec 2019
 
  Autorzy / Redaktorzy / Twórcy
Imię i nazwisko Wydział Katedra Do oświadczenia
nr 3
Grupa
przynależności
Dyscyplina
naukowa
Procent
udziału
Liczba
punktów
do oceny pracownika
Liczba
punktów wg
kryteriów ewaluacji
Emilia Kuliczkowska orcid logo WiŚGiEKatedra Geotechniki, Geomatyki i Gospodarki Odpadami*Niezaliczony do "N"Inżynieria środowiska, górnictwo i energetyka1005.005.00  

Grupa MNiSW:  Publikacje w czasopismach spoza listy 2019
Punkty MNiSW: 5


Pełny tekstPełny tekst     Web of Science LogoYADDA/CEON    
Słowa kluczowe:

awarie przewodów kanalizacyjnych  infrastruktura podziemna  uszkodzenie nawierzchni  badania CCTV  odnowa przewodów kanalizacyjnych 


Keywords:

pipe failure  underground infrastructure  sewage system renewal 



Streszczenie:

Zapadanie się nawierzchni ulicznych ma istotny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Awarie nawierzchni ulicznych często spowodowane są uszkodzeniami sieci infrastruktury podziemnej. W przypadku, gdy rurociągi, np. przewody wodociągowe [5] przepusty drogowe czy przewody kanalizacyjne [12] znajdujące się pod nawierzchnią ulegną awarii, mogą stanowić poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Największe zagrożenie zapadania się nawierzchni ulicznych stwarzają stare przewody, wybudowane z dawnych rur betonowych i kamionkowych [ 13,14], o długim okresie eksploatacji. Również nowe przewody kanalizacyjne, wykonane z rur z tworzyw sztucznych [4] na skutek utraty stateczności (wyboczenie), mogą powodować osiadanie nawierzchni, a w konsekwencji jej uszkodzenie. Także ponadnormatywne ugięcia rur z tworzyw sztucznych [2] na przykład przewodów odwadniających wykonanych z rur PE-HD stosowanych przy budowie autostrad w USA (około 20% badanych rur miało ugięcia przekraczające dopuszczalną wartość ugięć wynoszącą w Ameryce Pół nocnej 5%) zagrażały zapadnięciem się nawierzchni ulicznych.




B   I   B   L   I   O   G   R   A   F   I   A
[1] Ekes C., Neducza B., Krause R., Lee R.: Applications of pipe penetrating radar for advanced pipe condition assessments - Clark Regional Wastewater District (WA) Case Study, in Proc of the 24th International Conference No-Dig 2014”, North American Society for Trenchless Technology, 2014, April 13-17, Orlando, Florida, USA, Paper MM-T1-02, 1-8.
[2] Gassman S., Schroeder A., Ray R.: Field performance of high density polyethylene culvert pipe. Journal of Transportation Engineering, 2005, 131(2), 160-167.
[3] Hansen Ch.: Quantification on the elimination of in infiltration from pre - and post - rehabilitation, in Proc of the 32th International Conference No-Dig 2014”, International Society for Trenchless Technology, October 13-15, 2014, Madrid, Spain, Paper 6A-2, 1-10.
[4] Kuliczkowska E., Gierczak M.: Buckling failure numerical analysis of HDPE pipes used for the trenchless rehabilitation of a reinforced concrete sewer, Engineering Failure Analysis, 201, 32, 106-112.
[5] Kuliczkowska E., Kotwica K.: Konsekwencje awarii przewodów wodociągowych na wybranych przykładach. Nowoczesne Budownictwo Inżynieryjne, 3, 2017, s. 86-88.
[6] Kuliczkowska E., Mogielski K.: Diagnostyka stanu technicznego przewodów kanalizacyjnych z zastosowaniem metody elektro-skanowania. INSTAL. Teoria i praktyka w instalacjach, 2014, nr 1, s. 37-41.
[7] Kuliczkowska E., Nadstawna E.: Diagnostyka przewodów kanalizacyjnych georadarami przemieszczającymi się w ich wnętrzu. INSTAL Teoria i praktyka w instalacjach, 2012, 2, s. 64-64.
[8] Kuliczkowska E.: An analysis of road pavement collapses and traffic safety hazards resulting from leaky sewers, The Baltic Journal of Road and Bridge Engineering, 2016, 11(4), 251-258.
[9] Kuliczkowska E.: Katalog zdjęć własnych oraz zdjęć, na publikację których otrzymano zgodę, Kielce, 2019.
[10] Kuliczkowska E.: Kryteria planowania bezwykopowej odnowy nieprzełazowych przewodów kanalizacyjnych, monografia nr 42, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 2008.
[11] Kuliczkowska E.: Metody oceny stanu technicznego i rehabilitacji magistral wodociągowych wykonanych z rur z betonu sprężonego, Technologia Wody, 2014, 5, 22-28.
[12] Kuliczkowska E.: The interaction between road traffic safety and the condition of sewers laid under roads, Transportation Research Part D, 48, 2016, 203-213.
[13] Kuliczkowska E.: Wyniki badań betonowych przewodów kanalizacyjnych. Gaz, Woda i Technika Sanitarna, 2007, nr 10, s. 23-30.
[14] Kuliczkowska E.: Wyniki badań kamionkowych przewodów kanalizacyjnych. Gaz, Woda i Technika Sanitarna, 2008, nr 12, s. 10-16.
[15] Kuliczkowski A.: Rury kanalizacyjne, t.2, Projektowanie konstrukcji, monografia nr. 42, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej, Kielce, 2004.
[16] Madryas C., Przybyła B.
Wysocki L.: Badania i ocena stanu technicznego przewodów kanalizacyjnych, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław 2010.
[17] Praca zbiorowa pod redakcją Andrzeja Kuliczkowskiego: Technologie bezwykopowe w inżynierii środowiska, Wydawnictwo Seidel-Przywecki, Warszawa 2010.
[18] Stein D.: Instandhaltung von Kanalisation, 3th edition, Ernst & Sohn, A Wiley Company, Berlin 1999.